Nová výstava připomíná dnes už neexistující doly a hutě na Karolině

4. září 2012

Nejdříve pole a louky. Pak doly a hutě. Nyní nádraží, mosty a obchodní centrum. Tak by se dala stručně popsat historie jednoho území v centru Ostravy. Mapuje ji výstava "Kdysi na Karolině aneb Když za humny vyrostou doly a hutě", kterou do ostravské Nové radnice připravili pracovníci Archívu města Ostravy.

Výstava mapuje historii Karoliny od středověku až po nedávnou minulost. Před staletími mohli těžko tušit, co vše se tady odehraje, konstatuje ředitelka ostravského archivu Blažena Przybylová.

„Ukážeme vlastně, že Karolina nebo ta průmyslová zóna vznikala zcela mimo vlastní město za hradbami, na místech, které bylo označováno místně Náplavy, kde byly hlavně pole a louky. A jedinou takovou stavbou, která ale zase úzce souvisela se zemědělstvím, byl horní mlýn připomínaný už v 14. století,“ upřesňuje Przybylová.

Atmosféru poklidného venkova v polovině 19. století zásadně poznamenal industriální rozvoj Ostravy. Na loukách a polích vyrostly doly, hutě a další závody.

„Bylo to v poměrně krátkém časovém sledu, čili od roku 1842 zhruba do konce 19. století nám tady vyrostl Důl Karolina, elektrárna, koksovna, chemický provoz, hutě. Byl to jeden závod za druhým, který – ale neustále musíme mít napaměti – vznikal ještě mimo to vlastní centrum, protože Ostrava se začala spojovat až v 20. letech 20. století. Pak se ta průmyslová zóna ocitá v samotném centru města,“ vysvětluje dále ředitelka archivu.

Kromě památkově chráněného tzv.Trojhalí je už průmyslová Karolina minulostí. Své pamětníky ale ještě stále má. „Myslím, že pro Ostravany nejznámějším objektem v této oblasti kromě asi jámy Karolina byla Žofínská huť. Ta tady byla vlastně až do 70. let,“ potvrzuje Blažena Przybylová.

Výstava mapuje území ostravské Karoliny do 70. let 20. století. Připomíná také zvýšený dopravní ruch a výstavbu nových mostů a cest.

„Věnovali jsme se i dopravnímu řešení území Karoliny, protože s tím zase souvisí celá ta jeho historie a vlastně i to dnešní místo. I ty provozy začaly být likvidovány v důsledku výstavby Ústředního autobusového nádraží nebo v důsledku pak dalších úprav, jako byly Frýdlantské mosty,“ připomíná ředitelka archivu.

Zajímavou součástí výstavy Kdysi na Karolině anebo Když za humny vyrostou doly a hutě, jsou také archívní fotografie, mapy a plány budov. Ve vstupní hale ostravské Nové radnice budou k vidění do konce září.

autor: čan
Spustit audio