Opava má nové kulturní centrum. V železniční věži

Nádražní vodárenská věž se mění ve výtvarné muzeum

Bývala to šedivá a nevzhledná součást vlakového nádraží Opava-východ. Vysoká vodárenská věž z konce 19. století měla zásadní význam v době, kdy jezdily parní lokomotivy. Jenže pak začala chátrat a nevypadalo to s ní vůbec dobře. Jak už to ale v příbězích s dobrým koncem bývá, našla se skupina nadšenců a dnes můžeme říci, že se do opravené a zachráněné věže podívají první návštěvníci.

Hlavní postavou záchrany věže je bezesporu Vladimír Peringer, podnikatel a hlavně milovník starých železničních časů. Je rád, že už za ním chodí lidé, kteří si nové fasády na věži všímají.

„První ohlasy jsou samozřejmě od železnice, protože tady chodí místní, kteří si to pamatují ještě z provozu, kdy fungovala pára. Takže ti nostalgicky vzpomínají a koukají, co se to tady děje,“ říká Peringer.

Nepřibyla ale pouze fasáda, ale také střecha, okna a přístavby okolo. Uvnitř najdete i to, co se podařilo zachránit – třeba starou nýtovanou nádrž. „S ní se nehýbalo, je to její úplně původní místo od roku 1892,“ dodává podnikatel.

Byli jsme u posledních příprav, u posledních stavebních prací před dnešním otevřením. Jak už jsme se dříve dozvěděli, první výstavou budou obrázky úspěšně zachráněných starých průmyslových objektů.

„Výstava by tady měla být do konce září a pak od října už bychom měli najet na náš pravidelný systém výstav, které by byly jednou za dva až za tři měsíce. Samozřejmě by se to prolínalo s využitím té věže i jinak. To znamená, počítáme s filmovou projekcí, s malým divadelním sálkem, mohly by se dělat i nějaké hudební nebo diskuzní pořady, přednášky. Uvidíme, jak nám to půjde,“ říká Vladimír Peringer.

No a právě tady pak vznikne stálá výstava děl Kurta Gebauera, rodáka z blízkého Hradce nad Moravicí. Mimochodem kolej do Hradce vede doslova jen pár centimetrů od zdi této věže.

A kdo se podívá v těchto místech na koleje, udiví prastarý betonový ukazatel vzdálenosti, kde je německy napsané, že z Opavy do Vídně je to rovných 290 kilometrů. Takže i tak může vypadat spojení historie a nového využití starých památek.