Ostrava má historickou raritu ve světelném řízení křižovatek

23. srpen 2017
Semafory

Je to už 90 let, co se u nás objevil první ručně řízený semafor. Bylo to v Praze u Masarykova nádraží. Hlavní město mělo tuto na svou dobu převratnou novinku dlouho jako jediné. Na pomyslné druhé místo se dostala až za války Moravská Ostrava – pokud se tedy spolehneme na tehdejší novinové články, které si nový semafor pochvalovaly před 76 lety.

Křižovatka Sokolské, dříve Johannyho třídy a 28. října, dříve Těšínské. Právě tady se objevily hned po Praze první skutečné semafory.

„První takový semafor byl nedávno v Ostravě umístěn nad křižovatkou Těšínské a Johannyho třídy u obchodního domu ASO. Velmi se tam osvědčil. Proto přistoupeno k dalšímu zařizování těchto signálních lamp na jiných důležitých ostravských křižovatkách,“ čte z dobového tisku historik Martin Juřica z Archivu města Ostravy.

Podle autora článku, který vyšel v novinách 17. srpna 1941, byla Ostrava skutečně druhým městem hned po Praze s vlastními semafory.

V čem naopak Prahu Ostrava předběhla, to je pravostranný silniční provoz. V té době se už po cestách všude jezdilo po pravé straně.

„Přesně od 15. března, v Praze to bylo o několik dnů později. Je trošku mýtus, že pravostranný provoz zavedla německá správa, což není úplně pravda. Nicméně okupace zavedení tohoto opatření urychlila,“ dodává historik.

O tom, proč se první světelná signalizace hned po Praze objevila v centru Ostravy, můžeme jenom spekulovat. Faktem ale je, že už tehdy bylo v těchto místech hodně rušno, což platí i dnes.

Článek o prvním semaforu v Ostravě v dobovém tisku

I když na rozdíl od dobových fotografií tady už nenajdeme pouliční hodiny, reklamu na oblíbené mýdlo Ručka, ale třeba chodců tudy prochází zhruba stejně.

Čtěte také

Johannyho třída, dnes ulice 28. října v centru Ostravy (40. léta 20. století)
  • Zpráva
  • doprava
  • historie
  • Ostrava
  • Semafor