Pět miliard na dopravní stavby. Kraj opraví mosty v Ostravě, železničáři obnoví koridor
Více peněz na dopravní stavby slibuje na příští rok Moravskoslezskému kraji stát. Z pěti miliard korun půjde největší balík na obchvaty a dostavbu dálnice D48. Na železnici se začnou opravovat první úseky koridoru postavené na počátku století.
Sedm rozestavěných úseků státních silnic řadí sever Moravy a Slezska na čelo krajského pelotonu. Pracuje se na Novojičínsku, u Frýdku-Místku nebo třeba u Opavy.
V příštím roce přibudou další nové stavby. „I/68 Třanovice - Nebory, dále je to pokračování obchvatu Frýdku-Místku II. etapa a dále je to na dálnici D48 Bělotín Rybí,“ říká ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica.
A pracovat se bude znovu taky v Ostravě. Jen co skončila částečná uzavírka mostu nad Ostravicí na páteřní ulici Rudná, už kraj plánuje opravit most na druhé klíčové spojnici centra s Porubou – na ulici Opavské. Sděluje to náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS).
„Jedna část toho mostu bude muset být shozena, takže tam se bude jezdit po jedné straně vždycky. Tam určitě budou komplikace. My jsme dlouho zvažovali, jestli pustit nebo ne, ale ty události v Janově a v Praze říkají ‚nečekejme‘,“ dodává Unucka.
Vysokorychlostní trať z Ostravy do Přerova by mohla být hotová už za 12 let
Moravskoslezský a Olomoucký kraj by mohly být jedny z prvních regionů, ve kterých by se cestující mohli svézt vysokorychlostními vlaky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž zařadila u projektu nové trati Přerov - Ostrava vyšší rychlost. Naopak ve směru z Přerova do Brna počítají železničáři s pomalejší variantou trati.
Oprava špatného stavu dalšího silničního mostu v Šenově u Ostravy zase omezí provoz vlaků, které pod ním jezdí na důležité trati do Havířova. Železniční spoje se ale budou opožďovat i na hlavním koridoru z Ostravy do Přerova. Některé úseky už po téměř 20 letech začínají dosluhovat a musí se obnovit.
„Je to v úseku Polom - Suchdol nebo v úseku Petrovice - Dětmarovice. Takže se to prolíná, ten druhý koridor, který byl jako první udělaný, tak jde postupně do oprav, ale je to z toho důvodů, že tam je těžší vozba, nákladní vlaky a tak dále,“ říká Miroslav Klich z ostravského obchodního centra Českých drah.
Naopak zbrusu nový koridor dokončí v příštím roce stavbaři na Karvinsku.
Související
-
Úřady připravují zákaz jízdy kamionů přes stavbu dálnice D48 na Novojičínsku
Hejtmanství připravuje zimní zákaz jízdy kamionů přes stavbu dálnice D48 na Novojičínsku. Policie a silničáři se obávají problémů na provizorní objížďce u Libhoště.
-
Silničáři zahájili stavbu obchvatu Frýdku-Místku. Hotovo má být v roce 2022
Obchvat uleví obyvatelům města od desetitisíců aut a zlepší cestu řidičům, kteří na průtahu stávají v kolonách. Osmikilometrový úsek bude stát přes 2 miliardy korun.
-
Železničáři nebudou modernizovat poddolovaný úsek koridoru u Karviné
Když se řekne železniční koridor, většina lidí si představí rychle jedoucí vlaky. Asi pětikilometrový úsek u Karviné se tomu ale hodně vymyká. Vlaky tam jezdí padesátkou.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Český legionář: Někdy si voják lehl a už se neprobudil, umrzl. Nevěřím, že v zimě začne na Ukrajině ofenziva
-
Ekonomka: Když do toho Trump bouchne, nemusí ze světové ekonomiky zůstat kámen na kameni
-
OVĚŘOVNA: Česko není podle OSN stát, ale soukromá společnost. ‚Holé nesmysly,‘ říká děkan
-
Náš projekt vznikl díky patriotismu a stesku. Přivedl mě zpátky domů, říká propagátor Ostravy Petrus