Poláci: Dálnice D47 v poli rozhodně neskončí

15. listopad 2005

Dálnice D47 neskončí v poli na státní hranici, ale plynule naváže na polském území. V Ostravě o tom ujistili zástupci polské vlády. V roce 2008 by se měly obě strany silnice spojit, což by znamenalo splnění původních dohod. Pro Moravskoslezský kraj je průjezd od severu k jihu velmi důležitý. Mimo jiné kvůli případné investici korejské automobilky Hyundai v našem kraji.

Nervozita kolem napojení dálnice v Polsku je zbytečná a stavbu rozhodně stihneme včas, ujistil v Ostravě vedoucí polské delegace Jerzy Uzeblo. Dodal, že potíže s financováním byly vyřešeny podle českého modelu a tamní vláda vsadila místo na soukromé peníze na finance ze státního rozpočtu. "Můžu potvrdit, že změna vlády nemá na spojení žádný vliv. Rok 2008 platí, nic tomu nestojí v cestě," řekl Uzeblo.

Tato slova uklidnila zejména zástupce Moravskoslezského kraje, kteří už delší dobu volali po jasném mezinárodním jednání. Ministr dopravy Milan Šimonovský bude dohlížet na to, aby rok 2008 nic neohrozilo.

Stavba dálnice D47

"Urychleně se chci sejít s novým polským ministrem a chtěl bych s ním dohodnout přeshraniční management této stavby tak, aby motoristé z obou stran mohli očekávat, že neskončí v polích na hranici, ale že bude tento úsek současně s celou dálnicí," dodal Šimonovský.

Poláci mají na jižním konci země potíže s poddolovaným územím, ale i přesto věří, že ke zdržení nedojde. Ani stavba D47 se u hranice nevyhýbá komplikacím. Už teď připouští Ředitelství silnic a dálnic roční zpoždění. Ministr Šimonovský potvrdil, že jde v prvé řadě o ochranu vzácných živočichů.

Svou roli sehrálo také formální pochybení stavebního úřadu v jedné obci. Ministr přesto nevzdal rok 2008, kdy po 80 kilometrech nové dálnice projede první auto. V opačném případě totiž prohraje sázku a celou trasu půjde pěšky.

Poláci, Češi, ale také Slováci v současné době velmi úzce spolupracují nejen na silničním, ale také železničním propojení. Souvisí to s chystanou investicí korejské automobilky Hyundai, která vyžaduje dobrou dostupnost směrem ke svému slovenskému závodu a stejně i k polským přístavům.

autor: mrk
Spustit audio

Více z pořadu