Příprava zón v Dolní Lutyni a Šilheřovicích končí, přednost mají Nošovice

20. listopad 2006
Zprávy , Zprávy

Ekologické organizace, Moravskoslezský kraj a společnost Hyundai uzavřely příměří. Zástupci všech stran - včetně agentury Czechinvest nebo například ministerstva průmyslu a obchodu - podepsali v Ostravě výjimečnou deklaraci. Výměnou za ústupky zaručuje klidný průběh všech úředních procedur, co se týče výstavby automobilky v Nošovicích.

Stavba mamutí nošovické automobilky je trnem v oku ekologů už dlouho. Výjimkou nejsou právní tahanice, opakovaná odvolávání během územního řízení a jeden požadavek za druhým. Celé se to přitom dalo vymyslet jinak, říká Ludmila Kozlová ze sdružení Půda pro život. Myslí si, že sto tisíc korun vyplacených lidem z Nošovic byl jasný tlak. Přitom je podle ní v kraji dostatek jiných míst opuštěných bývalými průmyslovými podniky. "Vlastně i na těchto místech mohl stát závod Hyundai a nemuseli jsme si ničit krásné prostředí přímo pod Beskydami. Ale je to zájem veřejný, i lidé z Nošovic si to velice přáli, protože - ať chceme, nebo nechceme - sto tisíc korun ty lidi uplatí."

Logo

Nakonec se ale podařilo dát dohromady deklaraci, která je zřejmě první svého druhu u nás. Firma Hyundai například slíbila, že sníží počet nákladních aut na silnicích. Stát bude více podporovat jiné plochy pro průmysl než takzvané zelené louky. A ekologové skončí se všemi právními spory. Mluvčí nošovické automobilky Petr Vaněk doufá, že to skutečně bude znamenat jistotu. Jak ale dodal, deklarace je hlavně čestným slovem. "Nemůžeme vyloučit jakýkoli další vývoj. Nemůžeme taky vyloučit to, že se objeví nějaké jiné ekologické sdružení, které se nebude cítit vázáno touto deklarací a půjde na svou pěst bojovat proti investici."

Moravskoslezský kraj ustoupí velmi výrazně tím, že skončí s přípravami kdysi strategických průmyslových zón v Dolní Lutyni a Šilheřovicích. Podle hejtmana Evžena Tošenovského je nápad opuštěných areálů, takzvaných brownfields, mnohem lepší. Například dolnolutyňská zóna naráží už několik let na ochranu přírody. "Umíme nahradit investorům jiné prostory, které nemají tuto zátěž velkých nejasností. Šilheřovice a Dolní Lutyně bohužel tímto velmi nejistým prostorem jsou."

V deklaraci se píše, že nikdo nepřekročí české zákony. Korejská automobilka založí také nadační fond, kam bude co půl roku dávat pět milionů korun na rozvoj regionu. Miroslav Patrik z Dětí Země je víceméně spokojen, i když je to podle něj především kompromis. "Některé věci samozřejmě mohly být přísnější. Chtěli jsme větší zákaz jízdy nákladních automobilů o víkendech, ale tím, že norma v České republice byla měkčí, se to nepodařilo. Ten kompromis je celkem vyhovující."

Výrobní haly začnou v Nošovicích růst od února příštího roku. Všichni, kteří podepsali deklaraci, slibují, že udělají všechno pro to, aby stavba co nejméně zatížila obyvatele a přírodu. Jedinečnost deklarace je podle ekologů zejména v jednoznačnosti a ochotě domluvit se. I tak ale ujišťují, že budou hlídat dodržování každého jejího odstavce.

autor: mrk
Spustit audio