Raziči propojili na D47 první tubus tunelu pod Klimkovicemi
Dálniční tunel v Klimkovicích je ode dneška průjezdný. Zatím ale jen v jedné trase a pouze pro stavební stroje. Dnes dopoledne padla poslední překážka a z jednoho konce takzvané roury B vidíte na konec druhý. Tunel za dvě a čtvrt miliardy korun je první stavbou tohoto druhu v Moravskoslezském kraji. A jedinou na celé dálnici D47.
Dálnice díky tunelu nerozděluje území mezi částmi Klimkovic, říká starosta Klimkovic Pavel Malík, který si nedokáže představit, jak by mohla kolem lázní vést dálnice bez tunelu. "Řeší průchod bezproblémově a bez dopadu na životní prostředí. Musím přiznat, že v Klimkovicích byla dost silná opozice vůči vedení trasy dálnice, ale to už je za námi. Lidé to vnímají jako součást regionu a tohoto území," dodal starosta.
Klimkovický dálniční tunel je prvním silničním kilometrem na severu Moravy, který vede pod zemským povrchem. Přitom nadloží dosahuje až neuvěřitelně malých hodnot - například 25 metrů. Ministr dopravy Milan Šimonovský slíbil, že se právě z těchto důvodů přijde podívat ještě jednou - a bez auta. Zároveň je přesvědčen, že nejen tento tunel, ale celá dálnice budou hotovy do tří let.
"Jsem přesvědčen, že se termín podaří zvládnout do roku 2008. Je to impozantní technické dílo a stojí za to vidět tuto stavbu zblízka. Takže na jaře se tudy hodlám projít pěšky," říká ministr Šimonovský.
Bizarní a obrovské stavební stroje si v podzemí prohlížel také biskup František Václav Lobkowicz. Popřál štěstí všem řidičům. "Od 30. června, kdy jsem toto dílo svěřoval ochraně svaté Barbory, jsem netušil, že do Vánoc to bude provrtané. A tak to vidím, že nebude trvat dlouho a já budu tohle dílo svěřovat svatému Kryštofovi, který je zase patronem všech řidičů."
Tunelová trouba B je proražená, sousední části zbývá překonat ještě 200 metrů - stavbaři na to mají zhruba tři měsíce. Pak se bude betonovat a stavět vlastní silnice.
Generální ředitel investora - tedy Ředitelství silnic a dálnic - Petr Laušman ujistil, že tunel bude bezpečný. Například tady najdete každých 150 metrů takzvanou SOS světničku se samostatným přívodem čerstvého vzduchu.
"Z toho hlediska bude tunel standardní, bude bezpečný. Je tady kamerový dohled, požární signalizace a podobně. Samozřejmě, pokud dojde k havárii, tak je to vždycky všude na světě nebezpečné, nebezpečnější než na volné trase, to je pravda," podotkl Laušman.
Klimkovický tunel je součástí dálnice D47, která by v roce 2008 měla splynout s dálnicí D1. Její celková délka přesáhne 370 kilometrů.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Tvrzení o převratu jsou předvolební kalkul, míní bývalý místopředseda Směru Maďarič
-
Evropa je rozmazlená svým bohatstvím, musí se hýbat směrem k inovacím. Zdroje na to má, míní Horská
-
Finanční podpora americké vlády opět proudí. Rozpočtová kancelář odvolala kontroverzní stopku
-
Sparta se s Ligou mistrů rozloučila prohrou. V Leverkusenu prohrála 0:2 po gólech Wirtze a Telly