Správa železnic upravuje část trasy budoucí vysokorychlostní tratě

17. březen 2023 11:20

Správa železnic obcím v Moravskoslezském kraji slíbila, že během léta dodá konkrétní informace o vysokorychlostní trati. Starostové by tak měli do půl roku vědět, jak jejich obce stavba zasáhne. Už teď jim projektanti ustoupili a koleje povedou dál od zastavěné oblasti.

Na pozemku Zuzany Švihorové v Jistebníku vás na první pohled upoutá množství koní. „Když se kolem sebe podíváte, tak vlastně vyjdete z té stáje a před vámi bude železnice,“ ukazuje Zuzana Švihorová.

Jak se vysokorychlostní trať zvaná Moravská brána dotkne života v obcích na trase, řešili starostové s vedením Správy železnic. „Původní návrh byl takový, že vysokorychlostní koleje byly umístěny mezi dnešní trať a zastavěnou část obce. Po konzultaci s obcí jsme to prohodili,“ říká náměstek pro přípravu ze Správy železnic Marek Pinkava.

Čtěte také

Farmářky Zuzany Švihorové se tak projekt vysokorychlostní trati dotkne méně, než se původně plánovalo. „U ní se situace změní do té míry, že přes pozemek, na kterém nyní hospodaří, by měl vést nadjezd pro automobilovou dopravu. Nicméně to napojení by mělo být v takovém místě, že zbývající pozemek bude moci dále obhospodařovat,“ potvrzuje změnu vedení trati i starostka Jistebníku, Šárka Storzerová (SNK).

V Jistebníku se navíc podařilo domluvit, že se tam nebude muset vůbec bourat.

V blízkých Hladkých Životicích se tomu ale pravděpodobně nevyhnou. „Teď už doufám, že během pár týdnů k nám přijdou inženýři a řeknou, tady je záborová čára, tam se bude bourat, tam se nemůže něco stavět,“ dodává starostka Irena Ravčuková (SNK).

Stavba zasáhne i přírodu

Plánovaná trať ale nemá vliv jen na lidi, ale taky na přírodu. Protne Chráněnou krajinnou oblast Poodří. „Tím, že vede v souběhu se stávající tratí, tak je ten vliv snad únosný. Teď jde o to dohlédnout všechny vlivy, které ta stavba může mít a dostatečně včas je řešit,“ říká ředitel správy CHKO Jan Klečka a dodává, že vysokorychlostní trať výrazně ovlivní ráz krajiny.

Kolem trati budou muset vzniknout ploty a kvůli živočichům se budou muset postavit průchody pod i nad tratí.

Spustit audio

Související