Starostové obcí kritizují omezení výdajů na stavbu silnic

11. prosinec 2009
Zprávy , Zprávy

Státní rozpočet na příští rok ohrožuje velké investice v dopravě. Poté, co parlamentem prošel upravený návrh rozpočtu, je jasné, že zastavení nebo zpomalení hrozí až 30-ti velkým silničním nebo železničním stavbám. Týká se to i Moravskoslezského kraje - konkrétně omezení výdajů na dálnici D47 anebo na jediný rozestavěný úsek nové silnice I/11 u Hrabyně. Tady bude k dispozici pouhých 50 milionů korun.

Náměstek opavského primátora Pavel Mališ to považuje za obrovský problém. Jak nám řekl, velmi ho zklamali poslanci vlastní strany. "Abych pravdu řekl, nerozumím poslancům ODS, že mohli umožnit schválení rozpočtu v takové podobě. S tím jsou v průšvihu všechny doprovodné jevy, které mají dopady na infrastrukturu v Moravskoslezském kraji," diví se Mališ.

Je to problém mnohem většího rozsahu, dodává mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. "Ohroženo je také čerpání peněz z evropských fondů, protože my musíme takzvaně předfinancovávat evropské stavby z českých národních zdrojů," upozornil.

V konkrétních číslech - 50 milionů korun na silnici I/11 u Hrabyně je v podstatě stejnou sumou, jakou by stálo zakonzervování stavby. Na dálniční úsek mezi Bohumínem a polskou hranicí je místo 1,5 miliardy pouhých 640 milionů korun.

Pro kraj je to ovšem priorita. "My jsme před dvěma třemi lety popichovali polskou stranu, že to nebudou oni, kdo nestihne termín dobudování k hranici. Teď vidím, že oni termín stihnou a my bychom mohli stát na hanbě. Krajská reprezentace musí jednat s ministerstvem dopravy, s představiteli politických stran, aby nebyla mezinárodní ostuda," říká moravskoslezský hejtman Jaroslav Palas.

Boj o silnice a peníze na ně se tak znovu přiostřil a málokdo v tuto chvíli tuší, co se bude dít v dalších měsících. A hlavně - zda je reálná šance tuto situaci změnit.

autor: mrk
Spustit audio