V Moravskoslezském kraji začnou letos jezdit bateriové vlaky

12. červen 2024

První čtyři soupravy vyrobila pro České dráhy společnost Škoda Group. Včera si vlak mohli poprvé prohlédnout návštěvníci třídenního veletrhu Rail Business Days v Ostravě.

Nový RegioPanter si přišel prohlédnout i bývalý průvodčí, Milan ze Studénky. „Je to skvělé. Já jsem začínal na starých vozech a to se nedá srovnat,“ říká.

První cestující se budou moci svézt už letos v prosinci, kdy začnou čtyři soupravy jezdit na Trati Ostrava - Studénka - Štramberk. „Největší přínos je, že cestující nemusí přestupovat. Pojedou přímo do Štramberka. Dnes už takto jezdíme dieselovými vlaky, takže dalším přínosem je, že už nebudeme pálit naftu, všechno to pojede na elektřinu,“ říká náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka (ANO).

Čtěte také

Na elektrifikované trati může jet souprava rychlostí až 160 km/h, na baterie 120 km/h. Garantovaný dojezd na baterie je přitom 60 kilometrů. „Nejpřirozenější způsob dobíjení je dobíjet vlak za jízdy pod elektrickou trolejí nebo v době, kdy vlak stojí ve stanici,“ vysvětluje místopředseda představenstva Škoda Group Tomáš Ignačák.

Kromě dnes běžné klimatizace nebo wi-fi má vlak i kamerový systém, nebo rám na automatické počítání cestujících. „Máme tady nejmodernější odbavovací systém, kterým je právě tento kraj pověstný. To znamená, cestující se mohou odbavit i ve voze za použití kreditní karty. To je taková novinka tady,“ vysvětluje generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Dopravce už podepsal s výrobcem smlouvu na dodání dalších 15 souprav. Všechny budou jezdit v Moravskoslezském kraji. Součástí kontraktu za 3,5 miliardy korun je i patnáctiletý servis.

Spustit audio