V Opavě zkouší nový způsob výuky ve školních dílnách. A úspěšně

Technická výuka v dílnách na ZŠ Englišova v Opavě. Tradiční pilky a dláta zde nahradily zmenšeniny soustruhů a fréz
Technická výuka v dílnách na ZŠ Englišova v Opavě. Tradiční pilky a dláta zde nahradily zmenšeniny soustruhů a fréz

Matematika není zdaleka jediným předmětem, který patří na základních školách k těm méně oblíbeným. Dalším příkladem mohou být práce v dílně. Někdy ale stačí jednoduchý nápad a všechno je jinak.

V Základní škole Englišova v Opavě vyměnili ruční pilky za zmenšeniny fréz a soustruhů. Spokojení jsou žáci i učitelé.

„První, co uděláte, je, že si vezmete ten přípravek a narýsujete ten střed. Potom si to všichni upnete. To zvládnete,“ uděluje žákům poslední pokyny před přípravou na soustružení učitel Petr Mička.

„Nasadím si brýle. Pak to tam přiložím a jak se to otáčí, tak se tam budou vyrývat takové rysky. Je to dobré mít ty mašinky tady,“ pochvaluje si jeden z žáků a zapíná svůj soustruh.

Všichni dělají to stejné, teď pracují na svícnu. A daří se tady i děvčatům, tahle výuka je baví. „Už jsme dělaly sněhuláka. Je to strašně dobré,“ dodává žačka.

„Pro děti je to teď velice motivující vyrábět věci, které by normálně vyrábět nemohly. I holkám to jde a mnohdy jsou šikovnější než kluci a velice rády do těch činností chodí. Vidí, že si ten výrobek mohou odnést domů a ukázat rodičům, že můžeme ve škole dělat i strojní obrábění,“ říká učitel Mička.

Čtěte také

Jeho šesťáci vyrábějí zatím svícny, ale dílenské plány jsou velké. Třeba takové vlastnoručně vyrobené šachové figurky včetně věže, koně anebo samotného krále, to je výzva pro další měsíce.

„Dalo by se říci, že to předčilo očekávání. Že děti mají něco nového, co je baví, na dílny se těší. A pro nás je to výzva a na zamyšlení, že bychom mohli prohloubit tuto výuku a popřípadě ji doplnit o kvalitnější výbavu,“ přemýšlí ředitel školy Jan Škrabal.