V Ostravě se brzy rozjede integrované bezpečnostní centrum

Dispečink Záchranné služby hlavního města Prahy

Hasiči, policisté a zdravotníci budou v Moravskoslezském kraji řídit záchranu lidí z jediného místa. A to z nově postaveného Integrovaného bezpečnostního centra v Ostravě, kde budou dispečeři přijímat a řešit všechna tísňová volání v regionu. Nahradí tak jednotlivá okresní pracoviště všech složek.

Centrum pro příjem všech tísňových linek je pravděpodobně jediné svého druhu v Evropě. Jeho vybudování přišlo na 680 milionů korun. Podle ředitele odboru operačního řízení hasičů Petra Berglowiece teď operátoři cvičí, ostrý provoz má odstartovat za několik týdnů, zřejmě v listopadu.

„Bude to po jednotlivých tísňových linkách. Princip je takový, že jsou obsazena obě dispečerská pracoviště - stávající a nové s novou osádkou - a po domluvě s tím, který nám poskytuje tísňové volání ze zákona, se řekne ano a teď se přepojuje. Vyzkouší se to v celém kraji a od té doby začnou fungovat tady odtud. To je ten nejdůležitější okamžik devítileté práce a nervózní budeme určitě,“ dodal Berglowiec.

Integrované bezpečnostní centrum navazuje na zkušenosti z Centra tísňového volání (CTV), kde už od roku 1995 všechny složky společně fungují pro území Ostravy. Jak říká dispečer Dušan Válek, pomoc bude rychlejší a efektivnější.

„Aplikovali jsme tady to, co se děje už patnáct let v Ostravě. Sedíme v jednom sále, známe se a v podstatě je to o tom, že to není zavolat někde jinde a vyžadovat pomoc do neznáma. Vždycky jsem tvrdil, že jestli volám o patro výš nebo o 30 kilometrů dál, je totéž. Když spolu sedíme v jednom sále, je to jiné. Svou roli hraje osobní kontakt, který je nejrychlejší a nejefektivnější,“ vysvětluje dispečer.

V prostorách integrovaného bezpečnostního centra bude navíc fungovat i ředitelství Městské policie Ostrava, strážníci budou mít na starosti také ostrahu celého objektu a jeho okolí. V budově budou od středy fungovat i výjezdové skupiny záchranné služby. Mimo to centrum poskytne zázemí pro krizové řízení kraje i města Ostravy.