Vyhrávači z Bílé

15. únor 2005
Ranní poznámka , Ranní poznámka

Decibely, alkohol a horská obec Bílá. Co spolu mají tato slova společného?

0:00
/
0:00

Patřím se svou rodinou mezi časté návštěvníky horské obce Bílá. Jezdíme tam hlavně za krásnou přírodou, čistým vzduchem, sportovním vyžitím, dobrým pohostinským zázemím i lidmi. A hlavně, protože bydlíme v centru Ostravy blízko Stodolní ulice, za klidem. S nelibostí ale nesu poslední dobou silnou komercionalizaci prostředí kolem lyžařských vleků a restauračních služeb, konkrétně hlasitou hudbu, která doslova vyřvává( a z každého amplionu jiná) na návštěvníky hor. Skutečně nevím, odkud bere obsluha názor, že zrovna to přiláká jejich hosty. Mám totiž silné podezření, že tak vyhrávají jen kvůli sobě.

Vrcholem neúnosnosti byla sobotní kampaň jisté firmy přímo v obci Bílá. Nafukovací stánek s názvem povzbuzujícího drinku se usídlil blízko bufetu u hotelu Pokrok, přímo u lyžařských vleků a pod širým nebem sedm hodin střídavě vybízel sportovce k požívání alkoholu (protože kromě toho povzbuzující nápoje, to bylo jediné, co nabízeli k tzv. občerstvení) a střídavě vyhrávali tak hlasitě, že v okruhu vleků nebylo slyšet vlastního slova a všichni jsme na sebe byli nuceni řvát.

Utéct nebylo kam, protože dětská sjezdovka pro nejmenší, kvůli které jsem taky přijela, se nacházela v bezprostřední blízkosti. U zmíněného venkovního stánku se potloukalo zhruba osm stejných, později už silně podnapilých jedinců, na vyřvávající reklamu tedy reagoval málokdo.

Nevím, zda podobné aktivity musí povolovat Obecní úřad Bílá, předpokládám, že by měl, dokonce ani netuším, zda peníze z takto umístěné a povolené reklamy přinášejí obci nějaký větší užitek a stojí jí za to, aby odradila návštěvníky hor na Bílou jezdit.

Těch, kterým celá nesmírně hlasitá a tupá reklamní kampaň lezla na nervy, totiž nebylo málo a nejednalo se jen o rodiče dětí, které opravdu nemají zapotřebí po celou dobu pobytu na horách slyšet pobízení k pití alkoholu navíc na sjezdovkách. Příklady táhnou, jak víme, a tak by se mohlo stát, že naše děti bez nějaké té štamprle v sobě později ani nesednou na vlek.

Konkurence nabízených služeb v Beskydách opravdu narůstá a nevím, zda budu chtít riskovat skutečnost, že místo odpočatých uší a klidné mysli opět příští víkend odjedu z Bílé s podrážděnou náladou z agresivní hudby.

Věřte "vyhrávači", že nejsem jediná, která si hlasitou reprodukci hudby na horách v přírodě nepřeje. Nemohou se jinak bránit, než začít jezdit tam, kde můžu slyšet přirozené zvuky z přírody, smích lidí, drobné útržky rozhovoru nebo třeba zavolání o pomoc. Tam, kde se zatím, zatím hlasitě nevyhrává.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.