Youssou N´Dour: Král rytmů, které vás předběhnou
Prestižní cenu World Pioneer britského magazínu Songlines za rok 2022 získal senegalský zpěvák Youssou N´Dour. Globálně nejznámější velikán moderní africké hudby, navždy spojený se stylem mbalax. Název nového alba Mbalax proto asi není nutné vysvětlovat.
U jeho úchvatného hlasu se nikdy nespletete, vždycky poznáte, že je to on – Youssou N´Dour. A dějiny moderní africké hudby opravdu stojí a padají s ikonickým zpěvákem. To on – snad nejvíc ze všech umělců – k ní přitáhl pozornost západních posluchačů. Zboural spoustu přežívajících předsudků a demonstroval její neomezené možnosti.
V 70. letech minulého století mladičký Youssou N´Dour odmítl diktát velkých orchestrů hrajících senegalskou verzi kubánské hudby, se sabary a talking drumy vtrhl do dakarských klubů, a tradiční styly propojil s klávesami, elektrickými kytarami, afropopem, funky a jazzem. Začal zpívat v jazyku wolof a tanečně nebývale rozdivočil mládež, které se s mbalaxem poprvé dostalo moderní senegalské městské hudby, pojmenované po jednom ze sabarových rytmů.
Styl mbalax je o tak rychlých rytmech, že vás kdykoliv předběhnou a mezitím ještě provedou několik zapeklitě složitých obratů. Vše se odehrává v takřka nerozluštitelném polyrytmickém kódu, což je pro západního tanečníka doslova fatální problém; a kdyby jen pro něho, s mbalaxem si neporadí ani jinde v Africe, což vysvětluje, proč se mimo Senegal nikdy neprosadil. A pokud ano, tak v silně naředěné podobě; ono totiž i zahrát mbalax je pořádná fuška a pokoušet se o to bez speciální výbavy je vlastně marné.
Mbalax stojí na třech nenahraditelných základech: zpěvnému jazyku wolof a dvou bubnech, do kterých se tluče paličkou a rukama. Zatímco velký sabar duní jako hrom a je součástí třeba i čtyřčlenné eskadry nekompromisně určující rytmus kapely, malý podpažní tama strhává davy sólovými vsuvkami a vede dialog se zpěvákem. Tama znamená mluvící buben neboli talking drum, protože téměř každá fráze odpovídá lidské řeči a jeho sofistikovaný zvuk se blíží rytmické poezii.
V Senegalu a Gambii patří talking drum k ceremoniálním nástrojům a grioti s ním dokážou okomentovat takřka jakoukoliv situaci nebo náladu. Tvarem připomíná přesýpací hodiny, okolo těla jsou napnuté provázky a tlakem podpaží na ně pak bubínek mění zvuk, vycházející z kmitajících úderů malé paličky a hráčových prstů.
Žádná senegalská mbalax kapel se bez talking drumu neobejde, stejně jako hvězdní zpěváci a není neobvyklé, že je po celou kariéru mají vedle sebe stejného bubeníka. S Youssou N´Dourem a jeho kapelou Super Étoile de Dakar je tak neodmyslitelně spjatý Assane Thiam, pravděpodobně nejlegendárnější mistr talking drumu v západní Africe.
N´Dour patří k nejvyhlášenějším hudebním obojživelníkům. Doma je v Africe i na Západě, na každém místě ale zní dost odlišně, což zakládá na svém přesvědčení, že my bychom jeho styl mbalax neutancovali, rozuměj, zas tolik bychom mu nepropadli, takže ho musí nejprve prohnat filtrem a teprve pak nám ho v přijatelnější verzi předloží. Proto svá alba vydává ve dvou verzích: senegalské a západní.
Letos mu bude třiašedesát, slavnější a bohatší už snad ani být nemůže a ohromnou reputaci si získal i ve světě. Senegalci ho zbožňují a zůstává pro ně daleko větší autoritou než prezident země Macky Sall, chodící za úspěšným byznysmenem, bankéřem a mediální magnátem pro rady. N´Dour nepatří do sorty skandalistů a nebýt jeho zapojení do prezidentských voleb v roce 2012 a následné funkci ministra cestovního ruchu, napřímo se do politiky nikdy nepouštěl. Silně ji ovšem ovlivňuje zpovzdálí a v tom spočívá jádro nečekaného sporu s mládeží v roce 2021, která po zatčení kontroverzního opozičního politika Ousmane Sonko, vyšla masově do ulic. Hněv směřoval hlavně k Sallovi, největšímu politickému rivalovi Sonka. Prezident nařídil na několik dnů vypnout dvě nezávislé televizní stanice a omezil přístup na sociální sítě, takže se davy vrhly plenit sídla médií blízkých vládě a těžce to odskákala nejen rozhlasová stanice Youssou N´Doura, ale i on sám. Za těsný vztah k Sallovi uvažujícím o třetím, nicméně protiústavím prezidentském mandátu, a totální mlčení k situaci, což v minulosti u tak veřejného arbitra nepřipadalo do úvahy. A protože N´Dour dobře ví, co na Senegalce tutově zabírá, obratem prohlásil, že pro ně natočí nové album. S důrazem na to „pro ně“ a s vhodně zvoleným názvem, aby bylo navíc jasné, kdo mbalax vymyslel a kdo zůstává jeho nepřekonatelným králem. Album se textově převážně týká lokální agendy a obsažená poselství silně ovlivnila atmosféra loňských parlamentních voleb, což vysvětluje, proč jsme se jeho západní verze jako v minulosti dosud nedočkali. Za to máme vzácnou příležitost slyšet senegalské album určené výhradně Senegalcům.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!
Vladimír Kroc, moderátor


Zločin na Zlenicích hradě
Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...