Zloději šrotu působí firmám v regionu milionové škody

15. srpen 2005
Zprávy , Zprávy

Zloději železného šrotu se stali jedním z největších problémů, a to nejen pro obce, ale zejména pro velké závody jako třeba OKD. Od začátku roku způsobili na dolech škodu za desítky miliónů korun a navíc stoupá jejich drzost a agresivita, shodují se lidé z těžební firmy. Bojem se zloději šrotu a barevných kovů se budou už za několik týdnů zabývat poslanci parlamentu, protože kvůli značnému nárůstu této trestné činnosti vznikla speciální novela zákona o odpadech.

Důl Lazy, důl Doubrava, lokalita Gabriela nebo Jan Karel - to jsou jen namátkou místa, která mají zloději nejraději. Znají místní poměry, často tady pracovali nebo ještě pracují. Jsou schopni odvést najednou stovky kilogramů kol od vozíků, potrubí, výztuží, ale také brzd vagónů a jiných věcí, což hraničí s obecným ohrožením, říká Jan Procházka. V OKD má na starosti útvar ochrany majetku.

"Většinou jsou to organizovanější skupiny. Ukradou většinou nějakou technologickou součást nějakých našich výrobních celků, za kterou ve sběrně dostanou řádově stokoruny, kdežto nám pak vzniká sekundární škoda mnohdy až v řádu stovek tisíc korun. A někdy i milionů, když započteme třeba výpadek výroby," poukázal Procházka.

Logo

Škody za desítky miliónů korun, desetkrát nižší zisk pro pachatele a bezmála čtvrt miliardy korun na platy strážných a kamerových systémů - to jsou podle Jana Procházky z OKD naprosto absurdní nepoměry. Ale jiná šance nezbývá než hlídat 24 hodin pokud možno úplně všechno.

Boj se zloději šrotu se dostane na stůl zákonodárců. V září se počítá s prvním čtením novely zákona o odpadech. Musíme ve sběrnách zavést stejný režim jako v zastavárnách, myslí si předkladatel a poslanec Radim Turek. Sběrny podle něj nemohou sloužit jako ideální zázemí pro černý a velmi výhodný obchod s materiálem, který prokazatelně pochází z dolů a ne například ze zahrádek nebo z něčí půdy.

"Materiál bude muset být zaevidován, také je tam 24hodinová lhůta, kdy komponenty většího charakteru nesmějí být rozebrány," upřesnil Turek.

Což je trochu problém, protože to může pro mnohé znamenat diskriminaci. I proto vláda tento návrh ani nepodpořila ani nezamítla. Své o tomto problému vědí sami policisté, přiznává jejich karvinská mluvčí Zlatuše Vjačková. Jde totiž nejen o opuštěné důlní provozy, kde rizika nejsou tak velká.

Logo

Železný šrot je stále výhodnějším byznysem a boj s lidmi, kteří se na něm chtějí nelegálně obohatit, rozhodně není málo. Jejich organizovanost se už dávno vymkla představě starého dvoukolového vozíku jedoucího ke sběrně. Lidé z vedení OKD jsou přesvědčeni, že pomůže jedině změna zákona.

autor: mrk
Spustit audio