Akční Ostrava

8. únor 2007
Ranní poznámka , Ranní poznámka

Hrdinové akčních filmů disponují vlastnostmi mnohdy až nadpřirozenými. Ať už je obdivujeme nebo nám připadají směšní, je jejich řádění na filmových plátnech v jistém smyslu přínosné i pro náš kraj.

0:00
/
0:00

Jsou lidé, kteří tvrdí, že si u televizního násilí báječně odpočinou. Něco na tom asi bude. Člověk, který většinu dne nemá to hlavní slovo a neposlouchá ho mnohdy ani vlastní pes, se může skrze televizní obrazovku vtělit do svalouna rozdávajícího rány hlava nehlava. Tato filmová terapie, ale předpokládá jednu zásadní věc. A to je - nemyslet.

Nedávno jsem byl svědkem filmové scény, kdy agenta 007 pobíhajícího po vagónech podzemní dráhy pronásledoval vrtulník. Někomu se snad tajil dech, věřím ale, že většina se smála. A smích, jak známo, také uvolňuje a léčí. Jen si představte, že stojíte na zastávce pražského metra, dejme tomu I.P. Pavlova, a kolem vás prosviští vlak s helikoptérou v patách.

Ze mě by milovníci akční kinematografie radost neměli. Nemám sice důkladné přírodovědecké vzdělání, ale že hrdinové těchto filmů často balancují na hranici fyzikálních zákonů poznám i bez toho. A tak mě smích občas přechází a cítím se uražen, že tvůrci předpokládají, že jejich divák je zároveň hlupák.

Přesto jsem ale rád, že takové filmy vznikají. Zejména, když se k navození bezútěšné atmosféry divokého východu rozhodnou filmaři použít exteriéry našeho krajského města.

Divím se, že Američané nakonec upustili od natáčení v nedostavěné budově krajského výboru KSČ, vedle dnešního Krajského úřadu. Do záběrů popírajících zdravý rozum totiž pověstné chátrající betonové monstrum v centru města rozhodně patří.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.