Cviky na bolest – kolena

29. září 2013

V rubrice Cvičte s námi! se dnes věnujeme popáté a protentokrát naposledy rehabilitačnímu cvičení. Po procvičení a uvolnění těla v oblasti hlavy, krku, páteře a kyčlí nám MUDr. Kamil Ramík doporučí opět tři cviky na protažení kolen.

Opět je potřeba cvičit minimálně dvakrát denně. Cvičíme ve stoje, s výjimkou prvního cviku, který je možné provádět jak ve stoje, tak vleže. Důležité je nezapomenout, že cvičíme pouze do pocitu tahu a nikdy ne přes bolest! Důležitá je pravidelnost a při cvičení nespěchat.

CVIK č. 1

1/a Lehneme si na bok, nohy máme natažené v kyčlích i v kolenou. Mezi kolena si můžeme vložit malý polštářek. Horní nohu si chytneme v oblasti kotníků přes pásek. Patu opatrně přitáhneme směrem k hýždím do pocitu jemného tahu přes stehno a přes koleno. V této poloze začínáme cvičit.

Cvik 1 (obrázky publikovány v knize MUDr. K. Ramíka - Cvičení na vaši bolest)

1/b Nohu se snažíme jakoby narovnat a tlačíme ji proti odporu pásku. Tlak je jemný, vydržíme 10 sekund. Poté opět pomocí pásku nohu přitahujeme k hýždím a s výdechem 10 sekund uvolňujeme. Opakujeme čtyřikrát na jednu a pak totéž na druhou stranu.

1/c Tento cvik můžeme provádět i ve stoje, opřeni o opěradlo židle.

CVIK č. 2

2/a Cvik pomáhá uvolnit svaly na zadní straně stehna. Postavíme se k židli a nohu položíme patou na sedátko židle. Můžeme cítit lehký tlak na zadní straně stehna, ale nesmí to bolet. V této poloze začínáme cvičit. Patu tlačíme do židle, vyvíjíme lehký tlak, vydržím 10 sekund.

Cvik 2 (obrázky publikovány v knize MUDr. K. Ramíka - Cvičení na vaši bolest)

2/b Povolíme tlak na patu a malinko se předkloníme do pocitu tahu přes hýždě a stehno. Následuje výdech, vydržíme 10 sekund a snažíme se při tom procítit tah na zadní straně stehna. Cvik opakujeme čtyřikrát na jednu a pak na druhou stranu.

CVIK č. 3

3/a Cvik na uvolnění lýtka cvičíme vestoje. Postavíme se rovně a opřeme ruce o stůl nebo o zeď. Jednou nohou nakročíme dopředu, cvičíme nohu, která zůstává vzadu. Zadní noha směřuje špičkou dopředu, koleno je napnuté, pata leží na zemi. V této poloze začínáme cvičit.

Cvik 3 (obrázky publikovány v knize MUDr. K. Ramíka - Cvičení na vaši bolest)

3/b Špičku zadní nohy tlačíme do země, vydržíme 10 sekund. Povolíme a zkusíme posunout tělo kousek dopředu do pocitu lehkého tahu v lýtku. Vydechneme a dalších 10 sekund se snažíme vědomě uvolňovat napětí v lýtku. Cvik opakujeme čtyřikrát jak na jednu, tak na druhou stranu.

autor: čan
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Děsivá freska válečné krajiny, u které se nepřestávám smát.

Petr Gojda, slovesný dramaturg, Centrum výroby Českého rozhlasu

Osudy dobrého vojáka Švejka

Osudy dobrého vojáka Švejka KOMPLET

Koupit

Pro jedny šťastný blb a ignorant, pro druhé vychytralý šašek. Pro nadporučíka Lukáše boží dobytek. Pro jedny ikona totálního odcizení a nihilismu, pro jiné bojovník proti válce, pro další anti světec a antihrdina. Čte Oldřich Kaiser