Ivana Šuláková: Upomínka

7. leden 2018
I ve světě internetu číhají nebezpečí a musí se dodržovat pravidla (ilustrační foto)

Práce s elektronickými vymoženostmi přináší nesporné výhody, ale má i svá rizika. Na jedné straně vám takové technické vychytávky přinášejí mnohem rychlejší služby, pohodlí, maximální dostupnost. Ale také vás chybná manipulace s nimi může připravit o hromadu peněz, nervy i přátele. Někdy jen stačí, když zmáčknete špatnou klávesu.

Už se vám někdy stalo, že jste se takzvaně uklikli? Jinými slovy na klávesnici počítače jste omylem zmáčkli sousední písmeno či číslici? Pak určitě víte, že i taková malá záměna může v praxi znamenat velký malér.

Třeba když při využívání elektronického bankovnictví zaměníte číslo banky a peníze pošlete někam úplně jinam. A přesně to se mi stalo.

Aby mí rodiče nemuseli hradit zbytečný poplatek na poště za složenku, poslala jsem za ně elektronicky peníze firmě, u které využívají pevnou telefonní linku a internet. Jenomže uklikla jsem se a částka dorazila na úplně jiný účet.

Zřejmě bych to sama zjistila později, ale předběhl mě telefonní operátor. Sedmý den po lhůtě splatnosti dorazil mým rodičům firemní e-mail s výhružkou pokuty a odpojení. Jen co si ho přečetli, následovalo vzápětí podobně laděné varování i prostřednictvím telefonátu. Jenomže se v něm neozval konkrétní zaměstnanec firmy, ale pouhý automat s předtočeným zvukovým záznamem.

Možná si říkáte, že je to v pořádku, že je třeba dlužníky upomínat. Ano, myslím si totéž. Ovšem ta forma je na můj vkus nelidská, obzvláště jsou-li jejími příjemci senioři, v tomto případě mí rodiče.

Nejen, že s nimi komunikoval jen robot prostý možnosti poradit, ale ještě jim telefonní operátor jako bonus přidal výhrůžku odpojení. A to i když ví, že jsou dlouhá léta řádně platícími a tedy současně perspektivními klienty.

Co z toho plyne? Tam, kde zákazníci pořád nemají na výběr, se některé firmy stále chovají jako monopoly. Zajímají se jen o výdělky, ale nezajímají je ti, kteří jim zisky pomáhají vytvářet. Opozdilcům servírují upomínku natvrdo a nestojíte jim ani za to, aby s vámi mluvil živý člověk. K tomu není co dodat. Snad jen přání, abyste podobnou zkušeností nemuseli projít i vy.