Je důvod k optimismu?

17. srpen 2010
Ranní poznámka , Ranní poznámka

Škrty v rozpočtu ministerstva dopravy hnuly žlučí mnoha lidem v našem regionu. Na první pohled jde o velmi špatnou zprávu pro obyvatele špinavým vzduchem zamořené Ostravy, rozkopaného Bohumína a dalších měst, kde má utichnout lomoz stavebních strojů. Autor poznámky se zamýšlí nad tím, jestli je důvod i k optimismu.


0:00
/
0:00

Vít Bárta se zřejmě stal rekordmanem, ministrem, který v neuvěřitelně krátkém čase naštval rekordní počet lidí. Pokud to tak zůstane a nic se nebude dít dál, jde opravdu o katastrofu, jak o ní mluví představitelé těch obcí. Pokud ale půjde o zlomový bod, který povede k řešení bolavých míst naší dopravní sítě, může se jednat i o příznačné světlo na konci tunelu.

Nový ministr mluví stejně jako jeho předchůdci o dopravních superkoncepcích. Výzva je takový - narůstající osobní doprava se přetlačuje s přibývajícími kamiony, o chodcích, cyklistech, případně nebohých zvířatech ani nemluvě. To zatěžuje lidské zdraví i pokladnu, protože cesty nejsou na takovou zátěž stavěné. O železnici, jako řešení této bolesti se teoretizuje desetiletí, děje se ale pravý opak. Na koleje se zkrátka zboží nikomu dostat zatím nepodařilo. Dopravci nechtějí ztrácet čas ani peníze, poslat přes republiku kamion je tedy zřejmě stále ještě rychlejší a levnější a stát opravuje a staví a to pořád dokola. Nové pojetí dopravy v naší zemi se prý bude připravovat rok. Vít Bárta se evidentně nebojí dělat rozhodnutí, ze který lidem zůstává rozum stát. Je možné bouřit se, nadávat, ale i držet palce, aby šlo konečně o vizionáře, schopného přehodit výhybku ze zaběhaných kolejí. Bude to každopádně napínavé.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.