Kamera ve třídě

22. listopad 2006
Ranní poznámka , Ranní poznámka

Patří kamery do školních učeben? Zpravodajské relace jsou v posledních několika dnech plné debat o případu, který se týká jednoho pražského soukromého gymnázia. Ředitel školy chtěl tímto krokem bojovat proti šikaně, ale studenti se vzbouřili. Co si myslíte o sledování školáků a učitelů na monitorech?

0:00
/
0:00

Když se ve zmiňovaném gymnáziu objevily u stropu všetečné kamery, spustila se lavina událostí. Od vyjednávání přes petici, ombudsmana, inspekci, až k očekávanému konci. Ale vezměme to od začátku. Ve hře jsou celkem čtyři strany - vedení školy, učitelé, studenti a jejich rodiče. Základní podmínkou by logicky mělo být, aby se všichni shodli, jenže to se nestalo. Jako ředitel bych si asi zatraceně rozmyslel utratit velké peníze, kamery o víkendu namontovat a teprve pak čekat, co se bude dít. Chápu ale jeho pohnutky. Vidět, zda někdo ve třídě nebourá zdi, zda je tam učitel, jestli někdo někoho pěkně v klidu o samotě nedrží pod krkem, to je pro ředitele dobré a mnohem lepší než běhat po chodbách s uchem u dveří jako ve starých českých filmech. Jenže je to přece jenom zjednodušením za příliš riskantní a choulostivou cenu. Takový případ se v takovém měřítku ještě v českých školách neobjevil, a tak zamotal hlavu nejednomu expertovi. Studenti a jejich rodiče nakonec dosáhli svého a včerejší prohlášení ředitele o stažení kamer ze tříd se opravdu dalo očekávat. Je to vskutku zajímavý problém. Zatímco sledování ulic a prohlížení tváří lidí odhaluje hříšníky přímo při činu, rodiče utrácejí peníze za sledování svých dětí v jeslích nebo školkách přes internet, model na gymnáziu ale pohořel. Čím to je? Pokud bychom nahrávky nearchivovali, je to opravdu takový zásah do soukromí, kdyby odhalil byť jediný případ šikany nebo krádeže? Není to jen studentská rozmařilost a touha po projevu vlastní osobnosti v tom velkém světě? Můj názor je docela jasný - cizí oko do třídy nepatří. Ani ne tak kvůli nebezpečí, že si někdo bude prohlížet tváře studentů při zkoušení z chemie, ale z toho prostého důvodu, že vyučovací hodina je čistě věcí učitele a studentů. Možná vzpomínáte, jak vypadaly hodiny během hospitací ředitele nebo inspektora. Byly jiné a divné. A kamera je přesně takovým inspektorem. Českým třídám by podle mého názoru prospěl mnohem více než film "Někdo se dívá" spíše něco ve stylu "Sestry v akci". Vědět, že někdo nějak někdy a něco sleduje dobrou hodinu skutečně nezajistí. A už vůbec ne na dlouho.

autor: mrk
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.