Michal Schoffer: Velké testování

13. prosinec 2011
Ranní poznámka , Ranní poznámka

Na stovce vybraných škol v republice dnes vypukne velké testování žáků. Zapojí se do něj i devět základek a víceletých gymnázií v našem regionu. Stejně jako v případě státních maturit rozpoutalo bouřlivou debatu hlavně mezi učiteli.

Páťáci a deváťáci zasednou k počítači, aby ukázali, co si ze školních lavic odnášejí. Učitelé a rodiče žáků mají získat představu, na co se více zaměřit a co by se dalo ještě zlepšit. Zní to jako dobrý nápad, má ale i více než dost hlasitých odpůrců.

Velké zděšení budí ve sborovnách třeba to, že by jeden test mohl seřadit školy od nejlepších po outsidery, kteří by se rázem ocitli v opovržení. I když se žádné žebříčky údajně nechystají, strach je oprávněný. Záleží totiž na tom, k čemu úředníci nakonec výsledky použijí.

Jako bývalý učitel si dokážu představit, že testování, které má školám pomoci, jim může stejně tak i uškodit. Mé obavy mi potvrdil ředitel jedné základní školy v takzvané vyloučené lokalitě na okraji města. Popisoval mi, jak to u nich chodí. Některé děti nastupují do lavic prvních tříd bez větších hygienických návyků, někdy prý dokonce s "dudlíkem" v puse. Za několik let intenzivní práce se z nich podaří vychovat kultivované lidi, za což by kantoři zasloužili medaili. Ten ohromný pokrok ale nezměří žádný test. Pan řídící má naopak dokonce obavu, aby mu kvůli výsledkům testů z gramatiky nakonec školu nezavřeli.

Pro jistotu jsem navštívil i školu o několik bloků dál, kde se věnují méně výchově a mají více času trénovat psaní tvrdého a měkkého „i". Čekal jsem proto, že se mě budou snažit přesvědčit, že 90 milionů korun, kolik bude zavedení testů stát, nejsou vyhozené peníze.

Učitelé mi však řekli, že žádné testy nepotřebují. Své žáky znají osobně a vědí dobře, co potřebují. Děsí je navíc ještě to, že by jeden nepovedený test zavřel jejich svěřencům navždy dveře vysněného gymnázia.. Už vůbec pak nechápou, proč se znovu zavádějí osnovy toho, co je třeba biflovat, když je ministerstvo už před několika lety zrušilo.

I když znějí všechny výtky logicky, přesto si myslím, že by testy, stejně jako jednotná maturita, mohly českému školství prospět. Musely by ale vycházet z jasné představy, co se vlastně od škol, žáků a rodičů vlastně chce. Ta se ale mění s každým novým ministrem.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.