Pozor na falešné naděje

3. srpen 2005
Ranní poznámka , Ranní poznámka

Koupili jste si někdy los anebo vsadili sportku? Také jste si mysleli, že jednou se štěstí musí unavit a usmát se právě na vás? Dost možná jste si právě vy přečetli dopis, který rozesílá do schránek nakladatelství Reader´s Digest Výběr. Vedle vašeho jména se objevuje informace o miliónové výhře a vy můžete velmi snadno podlehnout radosti a naději. Toto bombardování adresátů zřejmě není trestným činem, ale jeho promyšlenost je vskutku geniální.

0:00
/
0:00

"Vážená paní, vážený pane, pokud držíte tento dopis, znamená to, že vaše šance stát se výhercem ve hře VELKÄ CENA je nyní stoprocentně potvrzena."
Tak začíná dopis zmiňovaného nakladatelství, který uvádí obálku naditou všemožnými letáky, výpisy a odkazy. Do očí vás bije výběrová prémie 3 000 000 korun, mimořádná cena 200 000 a po součtu všeho ostatního se dostanete na více než osm miliónů korun. Vše se usilovně snaží navodit věrohodné pocity. Předchystané platby na vaše jméno, simulace výpisu výhry, garantování peněz s uvedením banky, ve které jsou uloženy. Jako alibi pro případ dotazů, proč že může dostat výhru devět z deseti sousedů, se píše, že bylo vybráno blíže neučených sedm procent obyvatel Moravskoslezského kraje. Dopis žadoní, abyste všechny papíry vrátili. Dopis, ve kterém je tak pečlivě skryta lákavost a vychytralost. Lákavost v podobě miliónů a vychytralost ve formulacích jako "můžete, máte šanci, případný bankovní převod atd." Až téměř na konci se dozvíte, že kromě zaručené naději na spokojený život multimilionáře existuje možnost objednat si knihu domácího lékaře - pochopitelně s dárkem a losováním o vozidlo luxusního charakteru.

Jako obzvlášť zdařilou považuji hru o další osobní automobil. Oddělíte od kousku papíru imitaci klíče, přečtete si na něm kód. Pak stíráte nějaká políčka a kódy porovnáváte. Když některý souhlasí, vidíte před očima podobu vozidla, které MŮŽETE vyhrát. Ó jak nevšední nabídnout obyčejnému smrtelníkovi tu rozkoš při úspěšném stírání. Jde to tak snadno, zrovna vám, říkáte si, tak proč to nezkusit.

Moje žena dostala tento dopis už několikrát. Nikdy nereagovala, ale kupodivu pro nakladatelství je stále velmi zajímavá. Milióny už jsme přestali počítat a obálku po prohmatání rovnou vyhazujeme. Opravdu to zřejmě není žádné provinění, protože se všude píše o šanci vyhrát a nikoliv o tom, že jste vyhráli. Nemusíte volat na žádné placené linky a zdánlivě neexistují pro váš žádné překážky. Ano, vychytralost je v dnešní době prudce na vzestupu. Onomu nakladatelství je zřejmě zatraceně vyplatí tisknout tuny reklamních textů a o poštovném ani nemluvě. Takže vám radím - nesnažte se tomu nějak porozumět a házejte to do koše. Informace jsou totiž bezcenné. Paní Kuntová, finanční ředitelka podepsaná pod teplým lidským dopisem, to ale bezesporu myslí s celým národem dobře.

Mimochodem, je zvláštní, že na mě ještě nepřišli. Že bych si ty milióny nezasloužil? Haló, já chci také dopis! Tlustými obálkami se totiž bezvadně podkládá botník.

autor: mrk
Spustit audio