Sleva i zprava

6. leden 2005
Ranní poznámka , Ranní poznámka

Sleva - magické slovo, které v těchto dnech najdeme snad na všech výkladních skříních. Pokud obchody, kšefty, krámky ... chtějí dát najevo, že jsou něčím lepším, používají anglický ekvivalent slevy, tedy SALE. Jednu nákupní horečku máme za sebou a další nás čeká. Sotva jsme vyčerpali své peněženky nákupy vánočních dárků, připravili pro nás obchodníci lákavé a mimořádně výhodné nabídky.

0:00
/
0:00

Co z toho ale mají? Když sníží cenu na 90 procent, nic nevydělají a třeba i prodělají. Že se zbaví zboží na skladě? To je asi pravda, naše spotřeba je obrovská a vyrábí se stále modernější a dokonalejší kousky. Spíše mě ale napadá, že je to trik, kterým nás chtějí donutit, abychom si koupili i to co nepotřebujeme. I já jsem jednou podlehla úžasně výhodnému nákupu. Potřebovala jsem stolní lampu. Ve schránce jsem objevila leták, ve kterém nejmenovaný obchodní řetězec inzeroval, že kousek, který se mi zamlouval, mají za pakatel. Tak jsem nelenila, jeho prodejnu jsem navštívila a vytouženou lampu neměli. Když jsem ptala prodavačky, odpověděla mi, že měli jen pět kusů, které už dávno prodali. Jenže, stála jsem v obchodě, tak jsem se rozhodla, že alespoň udělám větší nákup. 80 procent z věcí, které jsem zakoupila, jsem ve své podstatě vůbec nepotřebovala. Dostali mě.

To máte stejné jako s umístěním zboží v regálech. Seriozní vědci se už dlouho zabývají tím, jak jednotlivé druhy ukládat, aby byl jejich prodej co nejúspěšnější. Jen si všimněte, co bývá v obchodech ve stojanech poblíž pokladen. Stojíte dlouho ve frontě, máte třeba řvoucí dítě, nebo vás popadne hlad, tak si koupíte drahou čokoládovou tyčinku, kterou byste při procházení mezi regály přešli bez povšimnutí.

Po zkušenostech z davové psychózy, která zavládá, když některé obchody avizují totální výprodeje, bych si dovolila dát radu ministerstvu školství. Svého času jsem zaznamenala, že by děti měly procházet takzvanou mediální výchovou, aby se dokázaly orientovat v tom, co na ně novináři chrlí a hledat pravdu a nepodléhat a já nevím co všechno ještě. Možná by nebylo špatné, kdyby se učily rozumět i marketingu a reklamě. Třeba by pochopily, jak zhoubně na ně působí a v dospělosti by z nich byli uvědomělí spotřebitelé.

A to je vše, škoda, že je tak brzy a nemohu skončit slovy: "Promiňte spěchám do obchodu, mají tam slevu na banány... Do výplaty je totiž daleko. "

autor: mik
Spustit audio