Společný plán

4. březen 2008
Ranní poznámka , Ranní poznámka

Chybějící kuchaři, číšníci a servírky, ale také pokojské a recepční. Taková je prý realita českého pohostinství a hoteliérství. Shodli se v tom odborníci z Asociace hotelů a restaurací ČR, kteří se minulý týden sešli v Ostravě. A protože se jim tento neutěšený stav nelíbí, vymysleli společný plán.

0:00
/
0:00

Příliv nových investorů a rostoucí prosperita místních firem. Nad těmito fakty si lidé podnikající v turistickém ruchu v našem kraji spokojeně mnou ruce. Zákazníků je dostatek, ale - chybějí lidé, kteří by se o ně postarali. Odborníci totiž tvrdí, že těch kvalifikovaných a schopných je v Moravskoslezském kraji málo. Schopní absolventi škol utíkají za lepší mzdou do ciziny a ti starší mají problémy se zvládnutím nových technologií, receptur a vůbec všech moderních metod, kterých třeba v gastronomii přibývá jako hub po dešti.

A tak dali hoteliéři a restauratéři v regionu hlavy dohromady a vymysleli bojový plán. Začali organizovat speciální vzdělávací programy a pravidelné tréninky pro jednotlivé profese. Zájemci si v nich osvěží základní pravidla fungování svého oboru a současně se naučí novým metodám při vaření, obsluhování hostů nebo třeba při komunikaci se zákazníkem žádajícím ubytování a hotelové služby.

A to není všechno. Členové krajského sdružení Asociace hotelů a restaurací chtějí také dostat pod kontrolu kategorizaci hotelů a penzionů, která je podle nich v České republice špatná. Chtějí totiž, aby zákazník hotelu, restaurace nebo penzionu označeného několika hvězdičkami dostal přesně takové služby, které odpovídají počtu těchto hvězdiček.

Hoteliérům a restauratérům fandím. I já mám pocit, že tento druh služeb silně degradoval. Nejen, že postrádám úslužné číšníky s ochotou a úsměvem ve tváři, ale až příliš často se z restaurace vracím s podivným pocitem na jazyku a posléze i v žaludku. Chuť i náladu si pak spravuji tak, že si pustím nějaký pamětnický film z prvorepublikového kavárenského prostředí a k tomu si udělám nějakou pravou dobrou domácí mňamku.

A tak pevně doufám, že za pár let si ve vybrané restauraci nejen pochutnám, ale dokonce se tam opět vrátím. A o to přeci restauratérům i hoteliérům jde.

autor: š.iva
Spustit audio