Starší motoráky na lokálních tratích čeká modernizace

Na nádraží v Kopřivnici přijel motorák do Studénky

Pokud cestujete vlakem po lokálkách nebo regionálních tratích, tak asi víte, že ne všude jezdí zrovna nejmodernější soupravy. Určité zlepšení v Moravskoslezském kraji slibují na příští rok České dráhy. Zmodernizují malé motoráky. Na nové vlaky si ale musí cestující ještě počkat.

Motorák řady 810: fandové železnice mu přezdívají třeba skleník podle toho, že je v něm v horkém létě docela teplo. Právě tyto malé vozy z Vagónky ve Studénce mají projít v příštím roce v Moravskoslezském kraji velkým omlazením.

„Chceme, aby byla Wi-Fi, aby byla klimatizace. Budou tam vyměněny motory, budou tam nové sedačky. Takže to jsou věci, které určitě cestující pocítí a bude to průběžně, jedná se o 19 vozů,“ vysvětluje ředitel ostravského Regionálního obchodního centra Českých drah Miroslav Klich.

Motoráky se přitom vyráběly před zhruba 40 lety a některé z nich už slouží jako muzejní vozidla. Moravskoslezský kraj s nimi ale nadále počítá. „My v tuto chvíli prostě nemůžeme koupit nové dieselové vlaky. To jako nejde. Za prvé nejsou v Evropě, vůbec se nedělají. A za druhé koupit dneska diesel na příštích 40 let je velmi, velmi složité,“ říká náměstek hejtmana Jakub Unucka z ODS.

Zato nové vlaky začaly v Moravskoslezském kraji jezdit naposledy před třemi lety na letiště v Mošnově. Další přibudou nejdříve na konci roku 2020. Pět dvoupatrových souprav bude jezdit z Ostravy do Beskyd. To je ale zatím všechno. Devět plánovaných elektrických jednotek na trať z Opavy do Českého Těšína podle náměstka hejtmana Unucky nevyjede. Kraj nedostal dotaci.

Hejtmanství aspoň uvažuje o výměně několika zbytečně kapacitních jednotek CityElefant za menší soupravy se Středočeským krajem. Větší výměnu starých vlaků za nové bude žádat kraj až při soutěži na nové dopravce v polovině příští dekády.

Spustit audio
autor: Michal Polášek

Související