Uvědomělí spotřebitelé

29. září 2005
Ranní poznámka , Ranní poznámka

Čeština už má další ustálené slovní spojení: koupit něco v akci. Vlna úžasně výhodných letních výprodejů je za námi, teď už nás pomalu čekají baňkami a umělými stromy vybavené výlohy a předvánoční slevy. Těšíte se?

0:00
/
0:00

Sleva - magické slovo, které v těchto dnech najdeme snad na všech výkladních skříních. Pokud obchody, kšefty, krámky chtějí dát najevo, že jsou něčím lepším, používají anglický ekvivalent slevy, tedy slovo SALE. Co z toho ale mají? Když sníží cenu na devadesát procent, nic nevydělají. A třeba i prodělají. Že se zbaví zboží na skladě? To je asi pravda. Naše spotřeba je obrovská a vyrábí se stále modernější a dokonalejší kousky. Spíše mne ale napadá, že je to trik, kterým nás chtějí donutit, abychom si koupili i to, co nepotřebujeme.

I já jsem jednou podlehla úžasně výhodnému nákupu. Potřebovala jsem stolní lampu a ve schránce jsem objevila leták, ve kterém nejmenovaný obchodní řetězec inzeroval, že kousek, který se mi zamlouval, mají za pakatel. Tak jsem nelenila, jeho prodejnu jsem navštívila, ale vytouženou lampu neměli. Když jsem se ptala prodavačky, odpověděla mi, že měli jen pět kusů, které už dávno prodali. Jenže stála jsem v obchodě, tak jsem se rozhodla, že alespoň udělám větší nákup. Osmdesát procent z věcí, které jsem zakoupila, jsem ve své podstatě vůbec nepotřebovala. Dostali mne.

To máte stejné jako s umístěním zboží v regálech. Seriozní vědci se už dlouho zabývají tím, jak jednotlivé druhy ukládat, aby byl jejich prodej co nejúspěšnější. Jen si všimněte, co bývá v obchodech ve stojanech poblíž pokladen. Stojíte dlouho ve frontě, máte třeba řvoucí dítě nebo vás popadne hlad, tak si koupíte drahou čokoládovou tyčinku, kterou byste při procházení mezi regály přešli bez povšimnutí.

Po zkušenostech z davové psychózy, která zavládá, když některé obchody avizují totální výprodeje, bych si dovolila dát radu ministerstvu školství. Svého času jsem zaznamenala názor, že by děti měly procházet takzvanou mediální výchovou, aby se dokázaly orientovat v tom, co na ně novináři chrlí a hledat pravdu a nepodléhat - a já nevím, co všechno ještě. Možná by nebylo špatné, kdyby se učily rozumět i marketingu a reklamě. Třeba by pochopily, jak zhoubně na ně působí, a v dospělosti by z nich byli uvědomělí spotřebitelé.

autor: mik
Spustit audio