Ve Studénce se kdysi kromě vagónů vyráběla i letadla. Jedno si tehdy připsalo i světový rekord

14. červen 2018

Elegantní stříbrný jednoplošník s označením OK-TAO a jeho dva piloti se před 80 lety zapsali do letecké historie. Stroj vyrobený ve Vagónce Studénka překonal světový rekord v dálkovém letu, když na jeden zátah doletěl až do afrického Súdánu. Oživit tento zapomenutý příběh se teď snaží ve Vagonářském muzeu ve Studénce.

Z ruzyňského letiště odstartovalo 17. května 1938 letadlo Tatra T-101 s piloty majorem Ambružem a továrním šéfpilotem Matěnou, doprovází komentátor dění starého filmu.  Na zažloutlých záběrech je vidět nějaké letiště zřejmě v Africe, protože jsou tam lidé, kteří mají na hlavě turbany, mají na hlavě tropické helmy.

„Sledujeme unikátní film, který nám připomíná ten památný let 17. května roku 1938, dálkový let Praha – Chartúm, kdy se uletělo v jednom kuse 4340 kilometrů,“ říká Bronislav Novosad, vedoucí Vagonářského muzea ve Studénce.

Vagónka a letadla?

„Ano, pro mnohé to asi bude takovou malou záhadou, ale pravdou je, že právě tento podnik v roce 1934 požádal o udělení licence na výrobu letadel. Ta mu byla v tomto roce udělena a v roce 1935 začíná právě letecká výroba v rámci tohoto podniku,“ vysvětluje Novosad.

Letadla měla označení Tatra a byla tak spojena s Kopřivnicí. „Tatra Kopřivnice, Ringhofferův koncern, to znamená, byl to v té době jeden podnik,“ dodává vedoucí muzea.

Letadlo Tatra T-101 OK-TAO před hangárem ve Studénce

„Byl to svým způsobem prototyp. Bylo to letadlo, které bylo cíleně zkonstruováno pro tento dálkový let. Když bylo prázdné, vážilo pouhých 500, v době toho rekordu dokonce 450 kilogramů. Po naplnění palivových nádrží a po vstupu těch dvou jedinců, kteří, jak sám vidíte na tom unikátním filmu, nebyli zrovna hubení, ale spíš to byli opravdu poctiví chlapáci, tak vážilo 1250 kilogramů,“ upozorňuje Bronislav Novosad.

„Letěli z Prahy s tím, že ten směr vybírali nejkratší. Každopádně ve svých vzpomínkách třeba uvádí, že po přeletu Káhiry viděli pouze poušť a slunce. Takže jediným takovým malým luxusem v tom letadlo bylo, že si zatáhli malé záclonky, aby to slunce je neoslňovalo. Takže ten let trval necelých 24 hodin,“ dodává.

Replika přiletí v září

Známý osud letadla končí v říjnu roku 1938, kdy odlétá ze Studénky do Olomouce. Pak už totiž není známo, co se s ním dělo. „V roce 2008 byla postavena replika tohoto letadla T-101.2 bratry Sklenářovými z Kunovic. My jsme se s nimi spojili, protože letos je 80. výročí tohoto památného letu,“ prozrazuje Novosad s tím, že na 1. září se připravuje velká akce, jejíž součástí bude přílet repliky tohoto letadla na letiště v Mošnově.

autor: Michal Polášek
Spustit audio

Související