Velikonoce
Velikonoční svátky jsou přede dveřmi. Pro část lidí jsou především oslavou zmrtvýchvstání Ježíše Krista. Jejich neoddělitelnou součástí jsou ale i tradice oslavující příchod jara. Záleží jen na nás, čím se necháme silněji oslovit.
Pokud jste praví katolíci, tak vás dneska čeká další hladový den. Na Velký pátek totiž vrcholí půst před nejdůležitějšími svátky křesťanství. Velikonoce jsou symbolem vracejícího se života a jara. Většina naší nábožensky vlažné společnosti je ale vnímá spíše skrze zvyky, které pamatují Praotce Čecha. Svědčí o tom ostatně i množství dochovaných pranostik souvisejících s úrodou, jako třeba "Velký pátek deštivý, dělá rok žíznivý" či "Velký pátek vláha úrodu zmáhá".
Zcela necudně pohanský bývá také průběh Velikonoc. Šlehání po zadnicích, které má povzbuzovat život a plodnost odměněné vydatným množstvím jídla a hlavně pití zažil asi každý. Pokud ne na vlastí kůži, tedy alespoň na vlastní oči. V raném dětství pro mě nebyl lákavý kostel, ani běhání po ulicích s pomlázkou. Důvod je v tom, Jak takové koledování vypadalo? Partičky červenajících se hochů se střídají u zvonků svých spolužaček. Ty buď neotevřou nebo pošlou staršího bratra s výmluvou, že odjela. V opačném případě se nestane nic, co známe z malovaných pohlednic, kde copaté růžolící dívenky v sukních utíkají návsí před karabáči rozcuchaných bosých chlapců. Realitou byla téměř statická scéna, kde se mezi dveřmi oddrmolí básnička, zasviští pár opatrných ran a šplouchne voňavka nevalné kvality odměněná čokoládovým vejcem. Tyto trapné scény v prepubertálním věku mě z podobných pokusů nadobro vyléčily. Dneska bych si nepochybně koledu dovedl užít lépe. Problém je, že jsem za ty roky ztratil přehled o tom, kde mé spolužačky ze vsi bydlí, a jak se dnes vůbec jmenují.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor

Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.