Vl(a)k se nažral...
České dráhy začaly tento týden odškodňovat cestující při zpoždění vlaků vyšší třídy. Tak například za půlhodinové zpoždění Pendolina má pasažér nárok na stokorunovou kompenzaci. Dráhy chtějí projekt zkoušet tři měsíce a pak rozhodnout, jak dál.
V rámci zkvalitňování služeb je to jistě chvályhodný počin. Alespoň na první pohled. Skoro by se i chtělo říci, že si České dráhy na sebe upletly bič, aby jezdily podle jízdního řádu. Stovka za 30 minut navíc v Pendolinu vypadá lákavě. Padesát kaček za hodinu nad plán v EuroCity nebo InterCity taky není k zahození. Jenže to je jen takové pozlátko.
Je totiž téměř vyloučeno, aby cestující na takovou kompenzaci dosáhl. On to velmi hezky vysvětlil mluvčí firmy v jedné z pondělních relací, které jsem četl. Podle něj vám totiž České dráhy vyplatí ono odškodné pouze v případě, když za zpoždění nesou přímou odpovědnost. Takže za pozdní příjzed při výlukách nejspíš odejdete s nepořízenou, protože za ty asi může Správa železniční dopravní cesty, která do kolejí dloube. Za zpoždění při srážce s autem na přejezdu ponese určitě odpovědnost řidič zdemolovaného vozu. A podobné to zcela jistě bude u sebevrahů. Že si ten člověk vybral pro svůj konec právě váš spoj? Za to přece České dráhy nemůžou.
Ale abych jen nehaněl. Každý takový počin je dobrý počin a třeba nás cestující České dráhy za tři měsíce mile překvapí. I když o tom silně pochybuji. Navíc - nejsem si zcela jist, ale není osobní přeprava tak trochu v rukou státu? To bychom si totiž na ty kompenzace za zpoždění přispívali z vlastních daní.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor

Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.