Ben Caplan: Tulák s božími schopnostmi

Vážnost uprchlické krize nelze za žádnou cenu zpochybnit, pořád se ale musíme bavit o lidských bytostech, tvrdí dramatička Hannah Moscovitch a písničkář Ben Caplan, kanadští tvůrci muzikálu Old Stock: A Refugee Love Story, hudebně nedávno zhuštěného do formy alba. Navíc se prý jedná se o uprchlický příběh, který se znovu a znovu opakuje, jen u něho často zapomínáme, že se týká i našich předků.

Název alba Old Stock provokativně převrací názor kanadského politika Stephena Harpera, rozlišující ‚staré Kanaďany‘ a nové přistěhovalce. „Žádní staří Kanaďané neexistují, všichni kromě původních obyvatel Kanady jsou přistěhovalci, a když už chceme rozdělovat, tak jedině na ty, kteří před válkou a pogromy utekli dřív, než bylo pozdě a na ty, kteří se k tomu rozhodli, až už bylo pozdě,“ vzkázal politikovi Ben Caplan, autor hudby a představitel hlavní role tuláka s božími schopnostmi.

Hudba ze zapadlých vesnic: Nová alba, o kterých ještě uslyšíte – září 2018

03219905.jpeg

Pořad Hudba ze zapadlých vesnic vám každý měsíc přináší novinky ze scény world music a folku. V zářijovém vydání uslyšíte britské zpěvačky Normu Waterson a Lauru Marling, portugalskou hvězdu stylu fado Marizu nebo Mercedes Peón ze španělské Galicie.

Muzikálový příběh, reflektující vážnost dnešní uprchlické situace, se přímo týká Hannah: její židovští předci utekli v roce 1908 do kanadského Halifaxu před pogromy v době, kdy jejich vlast obestřelo antisemitské heslo Rumunsko patří Rumunům. Katalyzátorem se Hannah stala návštěva Muzea imigrace v Halifaxu, archivující bezmála čtyři milióny přistěhovalců a uprchlíků, kteří tudy vstoupili na kanadskou půdu. Hannah zprvu poháněla osobní zvědavost, v létě 2015 se jí ale narodil syn a když spatřila fotografii tříletého syrského chlapce Alana Kurdího, utonulého ve Středozemním moři na cestě do Kanady, intuitivně v sobě propojila dávnou rodinnou tragedii s novodobou a téma muzikálu,  akcentující také nepřátelství vůči cizincům, nabralo naléhavějšího tónu.

Muzikál režírovaný Hanniným manželem Christianem Barrym získal v Kanadě mnoho cen, byl uveden v roce 2017 v Edinburghu  a několik týdnů se hrál v New Yorku, kde milostný příběh mladé dvojice Chayi a Chaima zaujal odvážným černým humorem.

„Součástí židovské estetiky zůstává schopnost smát se i v nejtěžších chvílích. Pokud ji ztratíš, nepřežiješ,“ vysvětlila Hannah.

Pro zpěváka a skladatele Bena Caplana ideální chvíle: vlasatý vousáč vládne muzikálu s herečkou a houslistkou Mary Fay Coady a užívá si nekorektních textových alegorií, zahrnující narážky na sex i politiku. Recenzent The New York Times v něm spatřuje klon Deadhead, tedy člena kultovní společnosti fanoušků americké skupiny Grateful Dead, a Toma Waitse, odkazující na Kaplanův syrový hlas a temně jinotajná gesta.

Hudebně se Caplan našel v souběhu východoevropského klezmeru, rocku, countryfolku a jazzového kabaretu.  S vynikající kapelou bez problémů převedl muzikál do podoby energického, naprosto vtahujícího a emoce trhajícího alba

„Věřím, že všichni bez rozdílu máme schopnost dělat krásné i strašlivé věci. Barva pleti, kultura, jazyk, hudba a náš vztah k božské nebo nekonečné prázdnotě vesmíru jsou přitom docela bezvýznamné,“ říká Caplan a ve skladbě Truth Doesn’t Live, osobnímu vnímání extremistického náboženství, provokativně zpívá: Dokud nemáte kuřata, vajíčka nespočítáte a než někam vložíte svůj úd, požádejte o svolení.

Spustit audio

Související