Ben Caplan: Tulák s božími schopnostmi
Vážnost uprchlické krize nelze za žádnou cenu zpochybnit, pořád se ale musíme bavit o lidských bytostech, tvrdí dramatička Hannah Moscovitch a písničkář Ben Caplan, kanadští tvůrci muzikálu Old Stock: A Refugee Love Story, hudebně nedávno zhuštěného do formy alba. Navíc se prý jedná se o uprchlický příběh, který se znovu a znovu opakuje, jen u něho často zapomínáme, že se týká i našich předků.
Název alba Old Stock provokativně převrací názor kanadského politika Stephena Harpera, rozlišující ‚staré Kanaďany‘ a nové přistěhovalce. „Žádní staří Kanaďané neexistují, všichni kromě původních obyvatel Kanady jsou přistěhovalci, a když už chceme rozdělovat, tak jedině na ty, kteří před válkou a pogromy utekli dřív, než bylo pozdě a na ty, kteří se k tomu rozhodli, až už bylo pozdě,“ vzkázal politikovi Ben Caplan, autor hudby a představitel hlavní role tuláka s božími schopnostmi.
Hudba ze zapadlých vesnic: Nová alba, o kterých ještě uslyšíte – září 2018
Pořad Hudba ze zapadlých vesnic vám každý měsíc přináší novinky ze scény world music a folku. V zářijovém vydání uslyšíte britské zpěvačky Normu Waterson a Lauru Marling, portugalskou hvězdu stylu fado Marizu nebo Mercedes Peón ze španělské Galicie.
Muzikálový příběh, reflektující vážnost dnešní uprchlické situace, se přímo týká Hannah: její židovští předci utekli v roce 1908 do kanadského Halifaxu před pogromy v době, kdy jejich vlast obestřelo antisemitské heslo Rumunsko patří Rumunům. Katalyzátorem se Hannah stala návštěva Muzea imigrace v Halifaxu, archivující bezmála čtyři milióny přistěhovalců a uprchlíků, kteří tudy vstoupili na kanadskou půdu. Hannah zprvu poháněla osobní zvědavost, v létě 2015 se jí ale narodil syn a když spatřila fotografii tříletého syrského chlapce Alana Kurdího, utonulého ve Středozemním moři na cestě do Kanady, intuitivně v sobě propojila dávnou rodinnou tragedii s novodobou a téma muzikálu, akcentující také nepřátelství vůči cizincům, nabralo naléhavějšího tónu.
Muzikál režírovaný Hanniným manželem Christianem Barrym získal v Kanadě mnoho cen, byl uveden v roce 2017 v Edinburghu a několik týdnů se hrál v New Yorku, kde milostný příběh mladé dvojice Chayi a Chaima zaujal odvážným černým humorem.
„Součástí židovské estetiky zůstává schopnost smát se i v nejtěžších chvílích. Pokud ji ztratíš, nepřežiješ,“ vysvětlila Hannah.
Pro zpěváka a skladatele Bena Caplana ideální chvíle: vlasatý vousáč vládne muzikálu s herečkou a houslistkou Mary Fay Coady a užívá si nekorektních textových alegorií, zahrnující narážky na sex i politiku. Recenzent The New York Times v něm spatřuje klon Deadhead, tedy člena kultovní společnosti fanoušků americké skupiny Grateful Dead, a Toma Waitse, odkazující na Kaplanův syrový hlas a temně jinotajná gesta.
Hudebně se Caplan našel v souběhu východoevropského klezmeru, rocku, countryfolku a jazzového kabaretu. S vynikající kapelou bez problémů převedl muzikál do podoby energického, naprosto vtahujícího a emoce trhajícího alba
„Věřím, že všichni bez rozdílu máme schopnost dělat krásné i strašlivé věci. Barva pleti, kultura, jazyk, hudba a náš vztah k božské nebo nekonečné prázdnotě vesmíru jsou přitom docela bezvýznamné,“ říká Caplan a ve skladbě Truth Doesn’t Live, osobnímu vnímání extremistického náboženství, provokativně zpívá: Dokud nemáte kuřata, vajíčka nespočítáte a než někam vložíte svůj úd, požádejte o svolení.
Související
-
Beatrice Deer & Birds of Chicago: Na deprese se superláskou
Kanadskou písničkářku z národa Inuitů Beatrice Deer zachránila před civilizačním tlakem hudba. Americká skupina Birds of Chicago zase nelehkým časům vzdoruje oslavou lásky.
-
Okra Playground & Anne-Mari Kivimäen: Finský stav mysli
Tradice není pro skupinu Okra Playground a akordeonistku Anne-Mari Kivimäen otázkou jak s ní naložit nebo naopak ignorovat, ale spíš výzvou, jak se téhle otázce vyhnout.
-
Ostrovy jako hudební laboratoře. Na Jamajku, Haiti nebo Sardinii zve Petr Dorůžka
Na ostrovech se kvůli izolaci udrží hudební styly, které jinde vymizely, a díky námořním kontaktům s jinými kulturami tam vznikají jedinečné skladby a písně.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.