Bixiga 70: Afrobeatová komunita ze čtvrti Bixiga
Na samém vrcholu, kdy desetičlenná brazilská kapela s dechy dosáhne hudebního orgasmu, bez průtahů, jakoby dechařům namísto prstů tlačily na klapky nástrojů tuny cihel, smete davy intenzitou stovky lodních sirén. To sice zdaleka nepřipomíná pozvánku na bezpečný koncert, i tak: kdo nedorazí, prohloupí.
S názvem třetího alba vám svitne, proč vždycky, když se ve výhradní instrumentální hudbě Bixiga 70 chytíte nějakého tématu nebo rytmu, hned vám ho dechaři, kytaristé, bubeníci a klávesák vyrvou z ruky: Quebra-Cabeça překládáme jako skládačku, puzzle, chcete-li. Za platformu zvolili afrobeat, do níž vsadili brazilské vlivy, jazz, funky, punk, rock, západoafrickou bubenickou školu a rytmický spiritualismus afro-brazilského candomblé. A pak už se jen dechaři nadechli a vše v jedné směsi svižně vyfoukli ve formě bombastické hudby, jakou jsme si donedávna nedokázali představit. Jinak to prý ale v Bixiga, multikulturní čtvrti dvanácti milionového São Paulo, nemohlo skončit.
„Bixiga je víc než jméno, představuje způsob života. Čtvrť je bláznivá komunita, protože i když se nachází v samém centru, připadáte si tu jako na předměstí. Když se procházíte po ulicích, potkáte kluky z Nigérie nebo Bolívie a pak si zajdete do italských restaurací nebo večer vlezete do místních hudebních klubů, které v minulosti vedle největších brazilských hvězd hostily třeba Stevie Wondera a Sarah Vaughan. Pro nás je Bixiga symbolem města, odsud jsme načerpali svůj smysl pro komunitu,“ řekl kytarista Mauricio Fleury.
To on před osmi lety skupinu založil a povolal do ní hráče rozdílných zkušeností. Myšlenku mu vnuknul nečekaný nový přítel: bubeník a architekt nigerijského stylu afrobeat Tony Allen. Setkali se spolu v Kanadě na Red Bull Academy. Zakouřili si spolu trávu, popovídali a nakonec i společně zahráli. Po návratu měl Fleury jasno a v úctě k legendární kapele saxofonisty Fely Kutyho Africa 70 přidal k Bixiga magickou číslici.
Afrobeat je dnes globálním žánrem a kde jinde než v Brazílii, zemi s obrovskou černošskou populací, tak mohl padnout na úrodnou půdu. Bixiga od začátku ale nezněla jako další variace na afrobeatovou úderku s dechy a kytarami, to ta čtvrť a kouzlo její hudební diverzity.
Související
-
Být, nebýt a afrobeat: Generace po world music
Hudbu projektů Dwarfs of East Agouza,Eartheater, Tony Allen & Jeff Mills nebo Brünnwerk vybral a uvádí Pavel Klusák.
-
Afro Celt Sound System: Svobodně jako slavík ve větru
Na Afrokelty, vedené vášnivým ornitologem Simonem Emmersonem, dolehlo na novém albu Flight neodbytné přesvědčení: Pokud mohou ptáci svobodně létat, pak musíme i my.
-
Nejlepší alba world music podle WMCE a Transglobal World Music Chart
V našem hudebním týdeníku Hudba ze zapadlých vesnic se věnujeme výsledkům prestižních anket o nejlepší alba world music za rok 2016.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.