Dražší cestování

4. prosinec 2008
Ranní poznámka , Ranní poznámka

Jízdenky v Ostravě po novém roce podraží. Rozhodl o tom dopravní podnik. Za vším je zvyšování nákladů. A pak taky úbytek abonentů. Nad tímto důvodem, kvůli kterému si Ostravané sáhnou hlouběji do kapsy, se zabývá autorka poznámky.

0:00
/
0:00

Patnáctiminutová jízdenka za dvanáct místo deseti korun a hodinová za dvacku. To jsou ceny, se kterými od 1. ledna musejí počítat cestující v ostravských autobusech, tramvajích nebo trolejbusech. Dopravní podnik ohlásil zdražování a v oficiální tiskové zprávě, kterou novinářům rozesílala ostravská radnice, nepopulární krok zdůvodnil takto: V uplynulém roce došlo v MHD k růstu negativního trendu, kdy se zvyšoval prodej krátkodobých jízdenek na úkor jízdenek dlouhodobých. Proto dochází k výraznější úpravě cen u krátkodobých jízdenek. Naopak ceny dlouhodobých zůstávají nezměněny.

Logické je, že dlouhodobé předplatné je pro provozovatele vždycky výhodnější. Vezměte si třeba divadlo. Principál ví, kolik lidí mu bude chodit po celý rok, peníze dostane najednou a může lépe hospodařit. Stejně to funguje třeba na fotbalových nebo hokejových stadionech. Jednotlivá vstupenka je pak v přepočtu na každé utkání i levnější a navíc se kluby předhánějí v nabídce nejrůznějších dárků, dalších výhod či návazných slev.

U městského dopravního podniku mi to ale přijde poněkud zvláštní. Lidé, kteří MHD jezdí pravidelně třeba do práce, si předplacené kupóny nebo chcete-li měsíčníky či síťovky zcela jistě už pravidelně kupují. Než by někdo jel z Poruby do centra za 40 korun, raději podle mě sedne do auta. A navíc šedesátiminutové jízdenky namísto dosavadních třičtvrtěhodinových podle mě přijdou vhod spíše lidem, kteří nežijí v samotné krajské metropoli ale v okolních obcích. Takže Ostravané na ně budou v podstatě doplácet. A to už vůbec nechci přemýšlet nad přeplněnými cestami a životním prostředí.

autor: mik
Spustit audio