Landek
To se to někdo má. Například Naďa Čvančarová když není právě někde na výstavě v galerii, tak si alespoň udělá výlet na Landek. Přiznejme ale, že obojí podniká zároveň pracovně, s mikrofonem, no a občas napíše i nějakou poznámku. Tu dnešní vám nabízíme právě teď.
Pokud jen trochu sledujete kulturní dění, pak jste jistě zaznamenali, že ostravská Galerie výtvarného umění se už od ledna může pyšnit obrazem světoznámého malíře Oskara Kokoschky. Ten na něm jedinečným způsobem zachytil Moravskou Ostravu - pohled na řeku Odru s okolní zástavbou a krajinou. Původně měl být obraz už na jaře navrácen do soukromé sbírky švýcarského sběratele, ten ale potěšen obrovským zájmem o obraz a novými skutečnostmi, které vystavení v Ostravě vyneslo na světlo, prozatím obraz u nás ponechal. Galerie totiž výstavu doprovodila soutěží, ve které měli zájemci uvést co nejpřesněji místo, ze kterého byl obraz namalován. Největším překvapením pro všechny, včetně ředitele galerie, historika umění Jiřího Jůzy, byly informace pana Jana Počty z Ostravy, který důvěryhodně doložil to, že Oscar Kokoschka byl letním hostem jeho dědečka, který tehdy jako ředitel Dolu Anselm obýval vilu na Landeku. To se psal rok 1937, takže k vystavení obrazu ve městě, kde byl namalován, došlo až po dlouhých sedmdesáti třech letech! Nikdo přesně neví, kde a u koho celou tu dobu byl. Navíc je jisté, že existuje i druhá varianta obrazu Moravská Ostrava, která je v něčí sbírce ukryta dodnes. A o existenci třetího obrazu se dokonce ještě spekuluje. Celá historie mě skutečně zaujala, protože pravděpodobně nikdo slavnější než Kokoschka Ostravu nikdy nemaloval, a tak jsem se rozhodla projít si i místa, kde malíř během svého letního pobytu bydlel a tvořil. Poprosila jsem tedy potomka někdejších obyvatel vily pana Počtu, aby mě na Landek doprovodil a povyprávěl mi vše, na co si pamatuje nebo ví z doslechu své maminky a babičky. Od autobusové zastávky u Hornického muzea v Petřkovicích jsme se vydali po starobylých dřevěných schodech do vlahého lesního porostu, až k jednomu z vrcholů landeckého kopce, na kterém nemůžete minout dvoupatrovou cihlovou stavbu obklopenou zahradou. Pravda, jak říkal pan počta, kdysi výstavní vila, která mu jako malému klukovi připadala jako zámek s pěstěnými pozemky, kvetoucími keři a dokonce bazénkem, vypadá dnes bohužel hodně jinak a zpustle, ale i tak na vás skutečně místo dýchne tajemnem a krásou. Jak je tedy vidět, nejen lidé, ale i obrazy skrývají celé dlouhé příběhy a kdo ví, co se o Kokoschkovi a Ostravě ještě dovíme. Každopádně shlédnutí obrazu v ostravském Domě umění, stejně tak jako vycházku na bájný Landek vřele doporučuji.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.