S odstupem času
Solidarita, boj o život, demolice, škody za stovky milionů korun. To vše provázelo letošní červnové záplavy, které mimo jiné postihly oblast Novojičínska. V poznámce se do zasažených oblastí podíváme znova s odstupem času. Jak tady lidé žijí dnes?
Auta jedou v pomalé koloně a objíždějí díry v silnici. Někde už poryli zahrádky, aby měli na očích aspoň něco pěkného. Všude je vidět čára zvednuté hladiny na otlučených fasádách domů. Červnové povodně už zmizely z každodenního zpravodajství. Peníze na dobročinných kontech přibývají mnohem pomaleji a na velkou vodu se jinde v republice v podstatě zapomnělo. Například v Kuníně je to ale úplně jinak. Těžko říci, kde tamní obyvatelé berou sílu dřít od rána do večera. Přijít z práce a postavit se automaticky k míchačce. Příliš se tady nemluví. Utíkající dny a boj s penězi nutí každého k urputnému zápolení s hlavním snem - co nejdříve vrátit domu jeho funkčnost, nastěhovat se zpátky, omítnout škaredé zdi přízemních pokojů a připravit se na podzimní plískanice a kdoví jakou zimu. Mezi tím běhají pojišťováci a lidé se dozvídají, kolik peněz od koho mohou dostat. Rozdělují se i sumy z povodňových kont, takže bude třeba na nový plynový kotel. V očích lidí, kterým voda vzala hrozně moc, najdete sebezapření, odhodlanost a jakousi zvláštní odevzdanost. Slzy do očí jim vběhnou až po druhé třetí větě. Oni se znova postaví na nohy, určitě se vzchopí. Ale jací pak budou? Co udělá povodeň s jejich myšlenkami? Nevím, jaké Vánoce prožijí lidé ve zdecimovaných obcích, ale rozhodně si zaslouží obrovské uznání. Jsou důkazem, že když jde o všechno, najdou v sobě nekonečnou vůli. Přejme jim, aby se už brzy pořádně vyspali a aby si velká voda nevzala plíživě i kus jejich zdraví.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.