Třinecké železárny připravují náhradu uhlí z OKD
Třinecké železárny spustily do provozu po rozsáhlé modernizaci koksárenskou baterii. V provozu by měla vydržet dalších 20 let. Už teď ale firma řeší, aby měla pro koksovnu dost uhlí. Zhruba polovinu ho totiž nakupuje od OKD, tou ale zmítají problémy a není jisté, jak dlouho ještě bude uhlí těžit. A železárny vědí, že bude těžké kvalitní karvinské uhlí nahradit.
Baterie se opravovala 435 dní, kdy nevyráběla koks. Pro železárny to znamenalo náklady navíc, protože musela koks nakupovat.
„Mít nebo nemít koksovnu znamená udělat 600 nebo neudělat 600 milionů korun. To znamená, je to jak samotný koks, rozdíl ceny, tak to, že ten vlastní koks má úplně jiné vlastnosti, čili má energetické efekty na vysoké peci, no a pak ten koksový plyn. Celkem je to 600 milionů korun ročně,“ vypočítává ředitel Třineckých železáren Jan Czudek.
Nová koksovna bude mít pro železárny nejen ekonomický přínos, ale výrazně méně se z ní také práší. „Prach je odsáván a čištěn v odprašovací stanici. Prakticky by z této baterie žádné emise tuhých znečišťujících látek a ostatních chemických látek do ovzduší jít neměly,“ potvrzuje vedoucí provozu Jindřich Cieslar.
K výrobě koksu ročně železárny potřebují milion tun koksovatelného uhlí, polovinu zatím nakupují od OKD. Už teď se ale připravují na to, že se budou muset přeorientovat na uhlí od jiných dodavatelů, které má ale jiné vlastnosti.
„Není úplně jednoduché dodržovat kvalitu, kterou potřebujeme, a taky udržovat v provozu koksové baterie, protože při zvětšování rozpínavých tlaků tam dochází třeba k roztlačování komor. Ale na to připravujeme ještě další investici, sice výrazně menší, a to takovou zkušební pícku,“ dodává Czudek.
Nové zařízení umožní koksovně zpracovávat třeba i uhlí ze zámoří. Třinecké železárny ale doufají, že OKD bude těžit co nejdéle.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Predátorské časopisy jsou továrna na články a peníze. Tulejova publikace je nedbalost, hodnotí akademik
-
Prezident KHNP: Termíny dodržíme, i když už má tendr zpoždění. Dokážeme být levnější než ostatní
-
‚Obdivuhodný příklad.‘ Český veterán RAF Jiří Kafka oslavil sté narozeniny, gratulaci dostal i od krále
-
V Praze-západ vykolejil vlak bez strojvůdce. Rychlostí až 100 kilometrů v hodině prý projel několik přejezdů